Likvidace hrozí českým spedičním firmám, pokud budou muset svým řidičům, kteří jezdí do Německa, doplácet tamní minimální mzdu. Ministerstvo dopravy chce změnu směrnice.
Případ českého řidiče, který si v Německu vymohl doplacení mzdy na úroveň tamní minimální mzdy, může být precedentem pro další žaloby. A ty mohou zlikvidovat české dopravce, kteří za hranicemi jezdí. Tvrdí to ministerstvo dopravy.
Nárok na německou minimální mzdu pro kamioňáky, kteří za hranicemi jezdí, totiž vyplývá evropské směrnice o vysílání pracovníků. Německo ji využilo i v oblasti dopravy. A stejně postupovala také Francie.
Jenže zákony o dorovnání platů alespoň na úroveň zahraniční minimální mzdy jsou dvousečné. Sice umožňují českým řidičům vymáhat víc peněz, ale zároveň ohrožují české spediční firmy. „Západní část Evropské unie pojala směrnici jako ochranu svých vnitřních trhů,“ tvrdí české ministerstvo.
Jakmile budou muset české (ale třeba i polské) přepravní firmy vyplácet řidičům víc peněz, nebudou moci na německém trhu konkurovat tak výhodnými nabídkami za spedici. To by se samozřejmě líbilo německým dopravcům, kteří se chtějí levnější konkurence z východu zbavit.
Evropská směrnice teď prochází revizí. „Česká republika má poslední šanci ovlivnit rozhodnutí, zdali se nová pravidla budou vztahovat i na sektor dopravy. Pokud doprava ve směrnici zůstane, byrokratické a mzdové podmínky české dopravce zlikvidují,“ míní ministerstvo dopravy.
„Musíme spojit síly a hájit české zájmy společně v Radě EU i v Evropském parlamentu,“ shodují se ministr Dan Ťok a europoslankyně Martina Dlabajová (oba nestr. za hnutí ANO) , která se jako stínová zpravodajka frakce ALDE účastní třístranného jednání mezi Komisí, Radou a Evropským parlamentem.
Podle Dlabajové mohou mít hrozící hromadné žaloby řidičů či tlak odborů dopad i na velké průmyslové podniky, které si dopravu do zahraničí objednávají. Zasažena tak může být celá česká ekonomika. „Skladba mzdy v České republice je vícesložková, což v Německu nebylo vůbec zohledněno,“ upozorňuje europoslankyně.
Členka Výboru pro zaměstnanost a sociální věci a Výboru pro dopravu chce prosadit vyjmutí dopravy z působnosti směrnice o vysílání pracovníků. Ta podle ní byla původně nastavena pro stavební sektor a zahraniční dělníky, kteří na stavbách pracují.
„Je třeba ukončit dlouhé spory o sociálním dumpingu či protekcionistické politice, které rozdělují EU na dva tábory, Česká republika bude nadále vystupovat konstruktivně a snažit se o dialog se západními státy k nalezení kompromisu přijatelného pro všechny, “ dodává Ťok.
Při loňské preventivní kontrolní akci Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva dopravy na hraničních přechodech Rozvadov a Hatě bylo zjištěno, že zatímco řidiči z nových členských států EU mají většinou k dispozici pracovní smlouvy v několika evropských jazycích, řidiči ze západních států o povinnostech při vysílání často nemají ani základní informace.