Studie městského crossoveru Škoda VISION X je prvním hybridním vozem v historii značky Škoda poháněným zemním plynem, benzinem i elektřinou. Má ukázat budoucnost české automobilky a vlastně i celého koncernu Volkswagen.
Škodovka chce s vozem, který z konceptu Vision X vzejde, obsadit poptávaný segment městských crossoverů. A vymyslela pro něj ještě další úkol – prorazit cestu ekologickým motorům.
Vision X se příští týden na autosalonu v Ženevě představí s pohonem všech kol bez využití kardanové hřídele a s unikátně řešeným hybridním systémem. Zatím není jsné, jak bude vypadat - automobilka před časem zveřejnila jen pár skic a teď ukázala pouze jeden snímek siluety auta.
Ekologická koncepce kombinuje spalovací motor, který kromě benzínu umí využíti stlačený zemní plyn, a elektromotor. To slibuje velmi nízkou úroveň emisí: 89 g CO2/km.
Roli spalovacího motoru u Vision X obstará agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu i benzinu. Při provozu na CNG motor podává maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm.
Na jedno natankování CNG/benzinu umí Vision dojet až 650 kilometrů. Nádrže na CNG jsou uložené pod zadním sedadlem a za zadní nápravou.
Točivý moment elektromotoru 70 Nm je k dispozici hned od rozjezdu. Díky tomu je rozjíždění spontánní a zrychlování intenzivnější. Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy. Maximální rychlost automobilka uvádí 200 km/h.
Vision může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol. Spalovací motor roztáčí jen přední kola, kola zadní nápravy pohání elektromotor.
Vision X je díky tomu první 4x4 značky Škoda, které nepotřebuje kardanovu hřídel. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost znamená nižší spotřebu.
Zadní elektromotor se spíná, jen když je potřeba větší síly při rozjezdu (boost-efekt) nebo aby zlepšil trakci například mimo zpevněné silnice. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby studie s čistě elektrickým pohonem ujela až dva kilometry.
Energii elektromotoru dodává 48voltový bateriový palubní systém, ion- lithiové baterie se díky rekuperaci za jízdy dobíjejí.
Škoda vidí v alternativních systémech a v elektromobilitě svou budoucnost, je tak pravděpodobné, že se bude snažit ekologický systém zavést do sériové výroby. Podobný koncept by mohl vy budoucnu využívat celý koncer Volkswagen.
Elektrifikaci modelů Škodovky odstartuje už v roce 2019 Superb s plug-in-hybridním pohonem. Od roku 2019 se budou v Mladé Boleslavi vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy dalších značek koncernu.
Kolem roku 2020 chce česká automobilka vyjet s novým sériově vyráběným vozem s čistě elektrickým pohonem a do roku 2025 pak nabídku hybridních vozů a elektromobilů výrazně rozšířit.