Potřebujete větší auto, protože se vám už rodina nevejde? Je lepší SUV, kombík nebo MPV? Jaké jsou výhody a nevýhody? Poradíme, jak rodinný vůz správně vybrat.
Očekávaný přírůstek do rodiny bývá mnohdy hlavním motivátorem ke koupi prostornějšího rodinného auta. „Velmi často přijíždějí zákazníci s tím, že chtějí prodat své menší nebo sportovní auto na protiúčet a vybírají prostornější rodinný vůz,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.
Nejjistější volbou při hledání většího auta jsou rodinná kombi a víceúčelová auta, označovaná jako MPV. Alternativou jsou i takzvané osobní dodávky, tedy rodinná a všestranná auta většinou vycházející z malých dodávek. To jsou vozy, které se zaměřují především na dostatek prostoru pro posádku a zavazadla. Velký zavazadlový prostor je plně využitelný a podobné vozy mají často také variabilní uspořádání interiéru, kdy lze různě posouvat, sklápět nebo i vyjmout sedadla v obou řadách. Některá MPV se vyrábějí i v sedmimístné konfiguraci.
„Mezi nejžádanější MPV patří Ford S-Max a technicky příbuzný a ještě prostornější model Galaxy,“ popisuje Pavel Foltýn z Auto ESA. „Tato MPV ve své třídě vynikají dobrými jízdními vlastnostmi a hlavně mechanickou spolehlivostí,“ doplňuje Foltýn. Prostorná rodinná kombi a MPV vyhledávají kupující především s turbodieselem.
Benzinové verze ale bývají levnější a „návratnost“ dieselu je přinejmenším sporná. Je třeba dobře počítat, kupovat ojetý diesel ve chvíli, kdy by se vám vyplatil až za 100 tisíc nebo dokonce 200 tisíc kilometrů, je samozřejmě nesmysl. A nehledě na emise...
Kdo chce hodně prostoru za co nejméně peněz, často v kategorii MPV volí Dacia Lodgy, Renault Espace, menší Renault Grand Scénic, Opel Zafira Tourer, VW Touran nebo levnější Seat Alhambra. Mezi osobními verzemi dodávek jsou oblíbené Citroen Berlingo či Peugeot Partner.
Řada rodin se sveze na vlně popularity SUVéček. Menší SUV a takzvané crossovery jsou sice moderní a automobilky chrlí jeden model za druhým, jenže v řadě případů těmto autům chybí to základní - prostor. Zvenku sice působí mohutně, ale vevnitř se už žádná hitparáda nekoná, obzvlášť v zadní řadě a v kufru bývá těsno. „Nemají tak velký a praktický zavazadlový prostor, jejich servis je obecně nákladnější a mají většinou i vyšší spotřebu paliva,“ upozorňuje na další zápory Pavel Foltýn.
Pokud přesto patříte mezi většinu, která se do SUV zamilovala, dejte pozor, jaký model zvolíte. Za místo je třeba si v tomhle segmentu připlatit, levnější modely jsou většinou jen přifouknutou verzí hatchbacku. A do toho se přece vaše rodina už nevejde...
Vozy kategorie SUV dávají smysl především pro toho, kdo potřebuje často jezdit po nezpevněných cestách či v lehčím terénu a požaduje pohon všech kol. Ale ne všechna moderní SUV pohon všech kol mají, neboť se jedná především o módní a ne tak praktickou záležitost. „Pokud někdo nepotřebuje nutně vůz do terénu, tak mnohem lepší a hlavně levnější službu zastoupí běžný vůz s klasickou karoserií kombi nebo MPV,“ připomíná Foltýn
Mezi nejčastější a největší chyby při koupi ojetého rodinného auta podle expertů patří spěch. Když kupující pospíchá a auto důkladně neprověří, může snadno naletět. Hlavně přes soukromé inzeráty se totiž mnoho lidí zbavuje aut, která už dosluhují a mají nějakou vážnou technickou vadu. „Velmi často odmítáme vykoupit auta, která mají například nefunkční nebo rovnou odstraněný filtr pevných částic,“ upozorňuje Foltýn z Auto ESA.
Takové auto může nadělat jen starosti a vyluxovat rodinný rozpočet. Nejbezpečnější cestou je ojeté auto hledat v nabídce prověřených autobazarů.