Vybrali jsme z nabídky, kterou automobilky chystají pro letošní rok v populární kategorii malých SUV.
Trendem roku 2018 zůstávají SUV kompaktních rozměrů. Poptávka je pořád velká a výrobci nemají důvod jít proti gustu zákazníků. A tak redesignují, přidávají výbavu, vymýšlejí nové modely.
Někdy se jim odlišení podaří víc, někdy bohužel vůbe a vznikne jen další zaměnitelné trochu přizvednuté a oplastované nudné auto.
Podívejte se na 9 novinek, se kterými chtějí automobilky zaujmout.
Cena = Dacia Duster
Nový Duster by se mohl stát hitem roku 2018 pro ty, kteří hledají nejlepší poměr cena-výkon. Renault se svojí rumunskou značkou už dlouho cílí na široké masy, ale nízká cena se zatím podepisovala na výbavě a kvalitě provedení. Letošní rok by to měl změnit. Nový Duster vychází z předchozí generace, ale konečně dostal moderní parametry, které mají Dacii pomoci ovládnout trh s crossovery nejen na východ od Rozvadova.
Výrobce zapracoval na karoserii a bezpečnostních prvcích, což bylo třeba - loňské tři hvězdy v testech Euro NCAP rozhodně neoslnily. Duster dostal vnější kamery, systém hlídání mrtvých úhlů, bezklíčové odemykání i tempomat. Interiér je modernější, po úpravách také ubylo hluku, ale bohužel i místa uvnitř. To zásadní ale zůstalo - cena. Ta začíná na 259 900 Kč, dieselová čtyřkolka v nejvyšší výbavě se vejde pod 450 tisíc.
Originalita = Citroën C3 Aircross
Novinka Citroënu od nás dostala body za styl. V přeplněném segmentu crossoverů chce bodovat hravostí, variabilitou vnitřního uspořádání a bohatou výbavou bezpečnostních i jiných asistentů. Francouzi navíc dávají zákazníkům spoustu možností, jak si už tak originální design upravit podle vlastních požadavků.
C3 Aircross je maličké (chystá se i jeho větší a silnější brácha C5), patří do kategorie B-SUV, tedy k malým městským autům s robustnějšími tvary, kterým se ale předpovídá velká budoucnost. “Cétrojka” ostatně dostala nejvíc hlasů od novinářů z celé Evropy v anketě AutoBest 2018. Cena nového citroënu začíná na 309 tisících korun.
Inteligence = Volvo XC40
Hlavní novinka švédské značky pro letošní rok je prvním zástupcem nové generace kompaktních modelů Volvo. Je to nejen největší, ale nejspíš i nejchytřejší auto v našem výběru.
XC40 může být prošpikováno snad všemi asistenty, které jsou na trhu dostupné. Tak například: panoramatický kamerový systém, asistent pro jízdu v kolonách, adaptivní tempomat se čtením dopravních značek, ochrana před nechtěným opuštění silnice i varování před vozidlem, které vám může zkřížit cestu. Celý systém řízení Pilot Assit II je poloautonomní.
Výbavě samozřejmě odpovídá cena, nejlevnější XC40 bude stát téměř 750 tisíc korun.
Ekologie = Hyundai Kona EV
Poněkud zvláštní městský crossover Kona je na českém trhu od loňského podzimu, na letošek pro něj Hyundai chystá elektrický pohon. V nabídce by měly být dvě verze baterie, u té větší se mluví o dojezdu až 500 km, což už je slušný výkon. Otázkou zatím zůstává, jak vysoká bude cena. Hyundai teď zlevňuje alespoň verze se spalovacími motory. I tak je Kona poměrně drahá, na druhou stranu může oslovit bohatou výbavou.
Letos chce Hyundai představit také model Future Eco s vodíkovým pohonem a v létě vyjede nová generace velkého SUV Santa Fe.
Charisma = Volkswagen T-Roc
Volkswagen neodolal trendu zmenšování a představil kompaktní crossover T-Roc. Ten je postavený na stejné platformě jako nové Polo, je skoro o 20 centimetrů kratší než Tiguan, ale působí docela robustně. A je hodně povedený.
Jinak konzervativní designéři Volkswagenu se aspoň trochu odvázali, T-Roc zaujme zvenku i uvnitř. K tomu připočítejte slušnou výbavu, kvalitu provedení, dostatečnou nabídku motorů… T-Roc lze v základu s motorem 1.0 TSI (85 kW/115) pořídit za 452.900 korun, takže ani s cenou to ve Volkswagenu nijak nepřehnali, ačkoli s přibývající výbavou cifry docela rychle naskakují. Sečteno: Z nováčka je rázem černý kůň.
Odvaha = Ford EcoSport
Ford do soutěže mezi malá SUV vypustil model EcoSport. Snaží se tak oživit koncept, se kterým se pokusil prorazit už v roce 2014 a pak znovu o dva roky později. Ale ani tentokrát nebude mít snadné. Odlišit se má přinejmenším odvážným tvarem a netradičními rozměry, je to nejkratší auto v segmentu (4096 mm), ale zároveň je dost vysoké (1653 mm). Další zvláštností EcoSportu jsou páté dveře otevírané do strany. Přesto Ford věří v úspěch.
V Rumunsku vyráběný EcoSport má navázat na popularitu Fusionu a doplnit větší Edge a Kugu. Základní cenou se těsně vešel pod 400 tisíc korun. Během roku by měla být dostupná i verze s pohonem 4x4, který konkurence u takhle malých SUV nenabízí.
Klasika = Škoda Karoq Scout
Karoq je v prodeji už pár měsíců, ale v Mladé Boleslavi a Kvasinách mu na letošek chystají nové úpravy.
Po vzoru předchozích škodovek by měl vyjet v oblíbené “offroad” variantě Scout a sportovnější verzi SportLine (stejně jako větší Kodiaq). Spekuluje se dokonce o Karoqu RS a hybridním pohonu.
Komfort = BMW X2
BMW už na jaře pošle na trh svojí novinku, kompaktní crossover X2. Ten stojí na stejné platformě jako X1, ale je něco kratší i nižší. Jako kříženec SUV a hatchbacku s může přesně trefit do současného vkusu.
Bavorská automobilka u X2 sází na sportovní styl a drsný design s výraznou čelní maskou. Slibuje také bezkonkurenční výkony v dané kategorii.
Už tradičně si BMW pohrálo i s vybavením. Díky službám Connected+ umí X2 třeba perfektně využít propojení s chytrými telefony - naplánované trasy se dají odeslat do auta před tím než vůbec usednete za volant, auto podle stavu paliva rozvrhne zastávky na tankování, nebo pošle do telefonu cestu, kterou ještě musí řidič absolvovat pěšky od místa parkování k zadanému cíli. Samozřejmě vychytávek je u BMW mnohem víc, nabídka příplatkové výbavy je opravdu široká. Za komfort se ale platí, cena začíná těsně pod milionem korun.
Říz = Mitsubishi Eclipse Cross
Za zhruba poloviční cenu oproti BMX X2 je v nabídce Mitsubishi Eclipse Cross. V kategorii kompaktních SUV patří mezi ta větší, což zdůrazňují i jeho ostré tvary a drsné vzezření přídě. Takže Eclipse Cross určitě nepřehlédnete.
Mitsubishi ho staví vedle stávajícího levnějšího modelu ASX, takže Eclipse Cross má být o něco vymazlenější. Už v základní výbavě Inform je třeba automatická klimatizace, vyhřívaná zrcátka i tempomat (od 549.650 Kč). S nejvyšší a opravdu špičkovou výbavou se dá Eclipse Cross pořídit od 789.850 Kč.
Vloni v segmentu malých a kompaktních SUV přibyli také tvrdí hráči - třeba Kia Stonic, Opel Crossland X, Seat Arona, Renault Captur, Mazda CX-3 či Peugeot 2008. Nabídka je tak celkem slušná, vybrali byste si?