Opravdu je tohle budoucnost autodopravy? Některým nápadům více i méně známých výrobců automobilů se asi budete hodně divit. Podívejte se sami...
Jsou podivné, bláznivé a některé i dost ošklivé. Tohle jsou vize budoucnosti na ženevském autosalonu. V některých případech je to hodně mimo, ale mnohé studie už brzy mají vyjet do provozu.
Audi + Italdesign - Pop.Up Next
Tohle zjevení vychází ze spolupráce Audi a Airbusu pod hlavičkou firmy Italdesign. Jedná se o aktualizovanou verzi Pop.Up, kterou Italdesign představil už vloni. A co že to umí? Kvadrokoptéra od Airbusu popadne dvoumístnou kapsli z podvozku od Audi a odletí s tím kamkoliv budete chtít. Jak jednoduché... Konstruktéři si pohráli se systémem, který má kabinu odpojit od kol a pak zase spojit. Audi dodalo i své know-how v oblasti elektromobility a vznikl tenhle kříženec auta a dronu, který na rozdíl od jiných konceptů létajících aut, nepotřebuje speciální místo pro přistávání, prostě dosedne zpátky na podvozek. No, je to ještě všechno ve fázi výzkumu, ale minimálně do sci-fi filmů se to hodí už teď.
Honda – elektrické koncepty Urban a Sports EV
Koncept EV s elektrickým pohonem se představil už vloni ve Frankfurtu, teď v Ženevě japonská automobilka oznámila, že chce už na začátku příštího roku uvést na trh model, který bude z konceptu vycházet. Udržet si má bláznivý retrostyl inspirovaný původním Civicem, hranatý tvar i čtvercové rozměry. Honda chce do roku 2030 produkovat dvě třetiny svých aut alespoň s částečným elektropohonem.
Toyota – Concept-i
Vozítka s umělou inteligencí a nulovými emisemi – to je celá řada Concept-i od Toyoty. Nejmenší Concept-i Walk je spíš něco jako segway, následuje malé městské autonomní elektrovozítko Ride, které má jen dvě sedadla a také verzi pro vozíčkáře. A vrcholem řady je větší verze pro čtyři s přepínáním ručního a autonomního řízení.
Smart EQ ForTwo
Další městské mini pro dva – tentokrát od Mercedesu pod značkou Smart s novým označením EQ, které ponesou elektromobily. Jde v podstatě o koncept Smart ForTwo Electric Drive s novým jménem a odznakem. Mercedes-Benz představil v Ženevě i verzi ForTwo Cabrio a ForFour, tedy jednu bez střechy a druhou pro čtyři pasažéry. Očekává se, že přibyde elektrické SUV.
Sbarro 4x4 + 2
Tenhle prapodivný koncept je dílem švýcarské firmy Sbarro, která spolupracuje s designérskými školami. Podivná auta jsou její doménou. Tohle má být SUV, které může jezdit po šesti kolech. Jeden pár má totiž napůl ukrytý v bocích a kola může posádka využít jako rychlou rezervu. A pozor, vozítko převzalo některé prvky z první generace Porsche Cayenne. Copak to nepoznáváte?
Rinspeed - Snap
Obří designová lednice? Pojízdná laboratoř? Digitální skteboard? Autobus z Marsu? No vlastně všechno dohromady. Snap z dílny švýcarské firmy Rinspeed je autonomní vozidlo pro čtyři plné moderních multimédi, obrazovky jsou opravdu všude, kam se podíváte. Umí to kávu, podává to jahody, má to rychlou wifi a odpojitelný podvozek s akumulátorem připomínající skateboard. Po odpojení se Snap postaví na nožičky a promění se v mobilní dům, stánek s občerstvením, kavárničku, altánek, party stan nebo místo pro romantické rande. No...
PAL–V Liberty
Létající auto je konečně tady! Do Ženevy ho přivezla nizozemská společnost PAL-V. Ta slibuje, že Liberty skutečně dodá na trh. Bizarní stroj se během 10 minut umí z tříkolového auta přestavět na gyrokoptéru (trpasličí vrtulník) pro dva. Jako tříkolka zvládne stovku za 9 sekund a spotřebuje 8 litrů benzínu. Jako létající stroj umí na jednu nádrž (100 litrů) vydržet ve vzduchu 4 hodiny a uletět 400 – 500 km Má stát v přepočtu někde kolem 10 milionů korun. Tak třeba se letos dočkáme, firma létající stroj vyvíjí už dlouhá léta a má za sebou úspěšné testování prototypu.
Micro Mobility Systems – Microlino
Znáte miniautíčko BMW Isetta? Tvarem připomínalo vajíčko a poprvé vyjelo před více než 60ti lety. Teď je tu tenhle remake v podání německého výrobce skútrů. A je to šikovné vajíčko! Hodí se do městských uliček, díky speciálnímu zařízení se umí otočit skoro na místě a samozřejmě jezdí na elektřinu. Jen je trochu složitější se do něj dostat, má jen jedno místo, ke kterému se probojujete nadzvednutím celého předku i s řízením. Elektromotor má výkonu 20 koní a vytlačí 88 km/h.
Icona - Nucleus
Další forma autonomního vozítka. Výrobce ho popisuje jako samoobslužný obývací pokoj až pro šest lidí. Nemá volant ani palubní desku a ukazuje hlavně to, jak by v budoucnu mohly vypadat interiéry aut. Aut? Spíš komfortních pojízdných místností. Zvenku to celé trochu připomíná bílou rakev - poloprůhledné panely umožňují šesti cestujícím výhled, aniž by sami byli vidět zvenku. Čtyři elektromotory dodávají pohon všem čtyřem kolům a dohromady prý mají 600 koňských sil. Turínská firma představila v Ženevě i malinkou verzi Neo.
Hyundai - Kite
Z partnerství mezi Hyundai Desig Centre Europe a italskou designovou školou Istituto Europeo di Design (IED) vzešla tahle bugina s pracovním názvem Kite, která e umí změnit na vodní skútr. Ano, opravdu, nevymýšlíme si... I když, konstruktéři zatím verzi na vodu neukázali, ani neřekli, jak přesně k té proměně dojde. Navíc vozidlo má být dvoumístné, vodní skútr už jen jednomístný. A co s těmi obrovskými koly a jedním pasažérem navíc?
Renault EZ-GO
Tohle je něco jako robotický taxík. Nastupuje se velkým prostorem, který vytvoří velké výsuvné dveře a sklápěcí spodek. Pojme čtyři pasažéry na sedačkách a další dva na gaučíku. Vejde se dětský kočárek i vozík pro handicapované. Řízení je, jak jinak, plně autonomní. Vozítko vás samo vyzvedne a odveze na místo určení.
FOMM 1.0
Další elektrické miniautíčko. Tentokrát dost ošklivé. A taky asi dost nepohodlné. Tenhle ultraúzký nákupní vozík od japonské firmy má čtyři sedačky! Na šířku přitom měří jen necelých 130 centimetrů. To si musí být posádka hodně blízká. Krabice nepřesvědčila ani výbavou a baterií s dojezdem 80 kilometrů. Ale pozor, ono to umí plout po vodě! No, tak snad leda zadarmo...