Emise

Podvod s filtry? Odborníci je rozřezali a nestačili se divit

Podvod s filtry? Odborníci je rozřezali a nestačili se divit
Zdroj: ÚAMK

Triků a fint, jak auto zbavit filtru pevných částic, je celá řada. Technologie má sloužit jako “zelené plíce“ dieselových motorů, jenže kvůli podvodům vlastně postrádá smysl. Většina dieselových aut u nás jezdí bez filtru nebo ho sice mají, ale je nefunkční.

Odborníci podrobně otestovali nejlevnější typy filtrů pevných částic (DPF) a porovnali je s originálním dílem od Fordu. Rozdíl v cenách je markantní – originální filtry stojí desítky tisíc, u jejich levných náhražek bývá cena i třetinová. Laciné varianty z Asie či Polska jsou k dostání na internetu i v kamenných obchodech.

Související obsah

Výsledky laciných filtrů jsou katastrofální - potvrzují, že výrobci je šidí. Testy expertů Ústředního automotoklubu (ÚAMK) potvrdily, že některé levné náhražky absolutně nesplňují to, proč jsou filtry do dieselů montovány a emise pouštějí do ovzduší. Česko přitom v Evropě patří z pohledu znečištění ovzduší k nejhorším v Evropě.

Mnohé napodobeniny filtrů nejsou jen nekvalitní, ale prostě vůbec nefungují! Nejsou schopny zachytávat ani vypalovat saze, ale jen se jimi ucpávají, až úplně přestanou fungovat. Pořízení takového filtru znamená jen vyhozené peníze – zákazník, který si nechá namontovat levný podvrh DPF, ho provozem velmi rychle ucpe a elektronika vozidlo převede do nouzového provozu.

Související obsah

Čištění není k ničemu, takže v servisu stejně doporučí investici desítek tisíc do originálního filtru. A lidé, kteří si ji nemůžou dovolit nebo platit nechtějí, pak často volí další “náhradní“ řešení.

Řada řidičů pak jezdí úplně bez filtru a DPF namontují zpět až pár týdnů před tím, než musejí na STK nebo před tím, než se takové auto rozhodnou prodat. Další “experti“ filtry provrtávají nebo jim vyberou vnitřní komory a dál spokojeně jezdí bez funkčního DPF, i když to vypadá, že filtr mají. Na podobné úpravy pak často doplácejí lidé, kteří si kupují ojeté dieselové auto a funkci DPF si neověří.

Podle testu, který ÚAMK provedlo v Praze a dalších krajských i okresních městech, se prostou kontrolou zachycených sazí v koncovce výfuku zjistilo, že přes 60 % všech dieselů, které by měly mít filtr pevných částic, ho buď nemá záměrně vůbec, nebo je jeho činnost z nějakého důvodu v nepořádku.

Související obsah

Moderní a dobře fungující DPF je schopen zachytit až 95 % všech mikro částic velikosti 10 mikrometrů a více. Dieselová auta jsou vybavována filtry postupně od roku 2005 a u některých modelů už od roku 2000. Po přijetí emisní normy Euro 5 a Euro 6 jsou od roku 2015 filtry pro dieselové vozy nezbytností.

Odborníci upozorňují, že cena například pod 5 tisíc korun je nereálná, protože za takovou sumu není možné funkční DPF ani vyrobit. Ve filtrech musí být obsaženy drahé kovy, které se podílejí na filtraci i na správném vypalování sazí. Jen cena potřebného množství těchto kovů jde do tisíců.

Odborníci z ÚAMK se rozhodli “funkčnost“ DPF porovnat při podrobném testu. Pustili se do nákupu 3 DPF, které následně podrobili důkladnému srovnání. Jak test probíhal a jak dopadl, se můžete podívat na následujících stranách:
 

Testu předcházel nákup DPF filtrů jednoho provedení a typu, který je vhodný dle katalogu výrobce pro vozidlo Ford Mondeo nebo S-Max/Galaxy 2,2 TDCi s objednacím kódem (OEM) 1689258.

Originální DPF od Fordu byl pořízen v Auto Palace Spořilov za cenu 26 829,- Kč s DPH (cena je vyšší o kauci v hodnotě 8 712 Kč, jelikož jsme neměli starý díl), dalším byl filtr zakoupen v Auto Kelly od výrobce StarLine, který pod uvedeným objednacím kódem nabízí DPF také pro všechny motorizace 2,0 TDCi 85, 96, 100, 103 kW včetně Ford Focus za cenu 7 527,- Kč s DPH a posledním do party od polské společnosti JMJ s označením YW1708, byl nakoupen v internetovém obchodu autodily-vyfuky.cz za 4 355,- Kč s DPH.


Měříme a vážíme

První, co nás zaujalo po rozbalení, jsou rozdílné rozměry samotného válce (komory DPF) a jejich odlišná váha, ale ta může být jiná například v závislosti na opláštění DPF. Originál je prostě větší než konkurence.

VÝROBCE VÁHA
Ford 6 879,5 g
StarLine 5 626,5 g
JMJ 4 621,5 g

Test protitlaku

Copak vidíte dovnitř filtru, abyste ho mohli takto hodnotit? Ano, vidíme. Nejde jen o fakt, že odborníci při našem testu za pomoci tlaku vzduchu zkontrolovali, jaký odpor klade vnitřní struktura filtru.

Jinými slovy, každý filtr putoval do zařízení, které pod tlakem vháněného vzduchu do filtru byl měřen odpor. Čím menší odpor jeho vnitřní struktura kladla, tím bylo jasnější, že by neměl být schopen zachytit mikročástice. Tento vztah, pak závisí na průměru a počtu kanálků ve struktuře vložky zachycující pevné částice uvnitř filtru.

Čím jsou kanálky užší, tím menší saze zachycují a o to vyšší odpor klade vložka proudícímu vzduchu. Čím je větší filtrační plocha, tím větší je počet kanálků a odpor vložky prostupujícímu vzduchu musí být o to nižší. Odpor průtoku vzduchu neoriginální vložky filtru, která by byla o polovinu kratší, než vložka filtru originálního by měl být při stejném průměru kanálků dvojnásobný a průtok vzduchu tedy poloviční. Pokud by byl odpor nižší (průtok vzduchu větší) svědčilo by to o větší prostupnosti filtru ne jen pro vzduch, ale také pro pevné částice!

Řezání nových DPF!

Slabý argument na to, aby se zákazník zřekl koupě levné náhražky? Tady je nevyvratitelný fakt. Všechny tři zcela nové filtry byly rozřezány, abychom zkontrolovali, co je uvnitř.

Pomocí rozbrušovačky, jsme se dostali do DPF jako do konzerv. Po vypreparování všech vložek DPF nás překvapil výsledek sice vědecky neprůkazného, ale snadno proveditelného testu prosvícení filtrační plástve montážní svítilnou. Originální vložka žádné světlo nepropouští, zatím co StarLine takzvaně prosvítá a skrze vložku JMJ lze zcela jasně pozorovat světlo i pohyb montážní svítilny.

První pohled

Originál měl celý prostor vyplněný „plástvemi“ stupňovitě sestavených mřížek a kolem aktivní plástve byla speciální látka. Zbylé dva DPF opět materiálem i uvnitř šetřily. Ani to není ještě argument. Rozhodující totiž je, z jakého materiálu onen vnitřní aktivní díl filtru je. Pro zachytávání a následné vypalování zachycených mikročástic je rozhodující především složení drahých kovů a funkčních látek v mřížce. Procentuální podíl těchto drahých kovů zcela jednoznačně hovoří o schopnosti regenerace (tedy vyhořívání sazí a jejich přeměnu na neškodný CO2) samotného filtru. My jsme navíc i vložku všech filtrů po rozřezání zvážili (výsledky vah se mohou mírně lišit o dělicí řezy).

Měříme drahé kovy spektrometrem

První trojce měření pomocí spektrometru probíhala po vyřezání aktivní části DPF filtrů. Výsledky jsou velice zarážející. Přístroj pro určování podílu různých kovů ve výrobku, nenašel u dvou filtrů ani mikrogram platiny, ale stopové množství olova. Mohlo by se tedy zdát, že neoriginální výrobci sázejí při selektivní hydrogenaci uhlíku na sice jedovaté, ale laciné olovo, namísto drahého palladia, ale v tak nízké koncentraci, která byla naměřena, nejde pravděpodobně o nic jiného, než o tzv. technologickou nekázeň při výrobě.

(Pt = platina / Rh = rhodium / Bi = bismut / Cr = chrom / Fe = železo / Ni = nikl / Pb = Olovo / Ti = titan / Pd = palladium)

Nenechali jsme nic náhodě, tak jsme vnitřní vložku ještě vyvrtali a měřili jsme stejným přístrojem již jen hlavní hodnoty částic v prachu z vývrtů.

(Měření probíhalo 3x pro kontrolu výsledků a v tabulkách je průměr všech měření.)

Vyjádření ÚAMK

 

ÚAMK po tomto testu vyzývá správní orgány, kterými je ČOI a Ministerstvo dopravy, aby urychleně začaly konat a zajistili nápravu těchto výrobků na českém trhu. Evidentně se jedná o prodej zdraví poškozujícího výrobku nebo klamání spotřebitele, za což lze firmám udělit pokutu až do výše 50 milionů Kč. Velice nás zaráží fakt, že se zde stahují hračky, potraviny a další výrobky, ale tento daleko nebezpečnější výrobek se nadále prodává.

Zarážející je také zjištěná informace od pana Fleischanse, který na škodlivý výrobek od firmy JMJ již v únoru roku 2016 upozornil ČOI, která následné zjištění předala k šetření na Ministerstvo dopravy a od té doby nemá vyjádření o šetření.

ÚAMK je ochotno dodat testované vzorky a doplnit je i o vzorky od automobilky Škoda Auto, které byli testovány ve Světě motorů loňský rok.

Vyjádřemní zástupce Auto Kelly Michala Knora pro časopis Auto Expert:

Z hlediska kvality materiálů nabízíme zákazníkům DPF filtry s jádrem z materiálu Sic (sloučenina křemíku a uhlíku) i SOR (směs křemičitanu hliníku a manganu), abychom uspokojili i ty nejnáročnější zákazníky. Všechny položky v sortimentu splňují homologaci dle normy R103 a nasycenost jádra vzácnými kovy je garantována. Tyto parametry splňují prémiové značky Bosal a Walker i naše privátní značka Starline, která v sortimentu DPF filtrů patří k tomu nejlepšímu, co trh nabízí, a navíc je cenově velmi zajímavá. Všechny položky portfolia značky StarLine nakupujeme pouze od prověřených a kvalitních dodavatelů, kteří se primárně zabývají vývojem a výrobou DPF filtrů a katalyzátorů. Důkazem jejich kvality je fakt, že tito výrobci dodávají část výrobků i do výroby.

TN.cz / ÚAMK
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Emise

Důležité Události