Než Rolls-Royce předvedl svůj drahokam, dlouhé měsíce dělal drahoty. Nejdřív odhalil jen siluetu, pak zadní světlo, jindy zase stolek a sedačky, které se dají rozložit v kufru... Odpočítával čas do světové premiéry. Bylo vidět, jak moc chce vzbudit očekávání. A jak moc si dává záležet. Teď je jeho obří SUV Cullinan konečně venku.
I kvůli všem těm tajnostem a cirkusu kolem je Rolls-Royce Cullinan asi nejočekávanější auto posledních let.
Taky proto, že je to nejluxusnější SUV na světě...
První SUV ve 112 let dlouhé historii značky...
První Rolls-Royce s pohonem všech kol...
Rolls-Royce nechce, aby se Cullinanu říkalo SUV, raději slyší označení “zvýšený vůz“. Ale na první pohled je zcela jasné, jaké kategorii má tenhle obr kralovat. Ze všech esúvéček si hodlá nadělat lokaje, včetně takového Bentley Bentayga.
Cullinan měří úctyhodných 5341 mm. Tím je o 20 centimetrů delší než Bentayga, rozvor má větší dokonce o 30 centimetrů. Jméno dostal podle největšího surového diamantu v kvalitě drahokamu, který byl kdy na světě objeven. Rolls-Royce prostě chtěl dotáhnout vše do dokonalosti.
Robustní luxusní tank s typickou přední maskou a okřídlenou soškou Spirit of Extasy na přídi má pod kapotou dvouturbový dvanáctiválec s objemem 6,75 litru a výkonem 563 koní. Maximální rychlost ve výrobě omezili na 250 km/h. Taky je královsky nenasytný, Rolls-Royce uvádí kombinovanou spotřebu 15 litrů na 100 km.
Vůz se umí přizpůsobit celé řadě režimů, volitelné je například nastavení i pro jízdu v poušti. Jako pravý král umí Cullinan vyrazit i do boje a bez bázně a hany zvládne náročný terén i průjezd až půl metru hlubokou vodou.
Britská automobilka poprvé vybavila svůj vůz pohonem všech kol. Má i řiditelnou zadní nápravu a dokonalé vzduchové odpružení.
Všemu ale vévodí luxus a komfort, který čiší z celého auta. Tak třeba: vzadu je ukrytý pár židlí a stoleček, které z kufru vyjedou na improvizovanou terásku a posádka se může pohodlně usadit a kochat se výhledem na západ Slunce...
Rolls-Royce ale kladl důraz i na praktičnost. Auto se umí pro svou posádku trochu sklonit - po odemčení se podvozek sníží o 4 centimetry, aby usnadnil nastupování. Vstupuje se dveřmi, které se otevírají proti sobě, jak je u rollsů zvykem.
Zavazadlový prostor je izolován od kabiny a vzadu se do něj přistupuje rozděleným víkem, část se sklápí dolu, druhá nahoru. Část podlahy kufru se dokáže přizvednout, aby vznikla téměř rovná plocha.
Sedadla jsou nastavitelná do různých směrů a dají se dokonce skládat při převozu většího nákladu. Ale na výběr je i dvousedadlová “limuzínová“ varianta s barem a stolkem mezi zadními křesly.
Ve výbavě nechybí WiFi, noční vidění a moderní asistenční systémy.
Rolls-Royce chce s Cullinanem získat nové trhy a oslovit rozmazlené zákazníky i třeba v Rusku nebo Indii. Výroba se teprve naplno rozběhne, první zákazníci by se mohli dočkat před koncem roku.
Cenu zatím automobilka tají, podle odhadů začne v přepočtu někde kolem sedmi milionů korun.