Nejdražším autem světa je oficiálně Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe z roku 1955. Je to nádherný a hlavně velmi vzácný kousek - existují pouze dva prototypy. A tak za něj byl neznámý kupec ochotný v soukromé aukci zaplatit ohromujících 135 milionů eur, což podle aktuálního kurzu převyšuje 3,3 miliardy korun.
Doposud bylo považováno za nejdražší auto v historii vzácné Ferrari 250 GTO z roku 1962, za které v roce 2018 zaplatil nový majitel 48,8 milionu dolarů, tedy v přepočtu přes miliardu korun.
Nová rekordní částka je třikrát vyšší! Za jeden ze dvou existujících prototypů Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe zaplatil soukromý sběratel v přepočtu přes 3,3 miliardy korun.
Neuvěřitelnou částku ve čtvrtek potvrdila sama automobilka Mercedes-Benz. Vůz byl prodán na soukromé aukci, která se konala tajně už 5. května v muzeu Mercedesu ve Stuttgartu. Aukci zprostředkoval renomovaný aukční dům RM Sotheby's.
Mezi zájemci byla pochopitelně vybraná smetánka z celého světa. "Pozvaní byli vybraní zákazníci Mercedes-Benz a mezinárodní sběratelé automobilů a umění, kteří sdílejí firemní hodnoty Mercedes-Benz," uvedla automobilka.
Nový majitel si přál zůstat v anonymitě, ale slíbil, že unikát při zvláštních příležitostech veřejně vystaví.
Jeden ze dvou 998 kilogramů vážících prototypů byl v podstatě závodním vozem s povolením pro silniční provoz, který přežil odchod Mercedesu ze závodní scény. Automobil nakonec nikdy v závodu nestartoval, byl využívaný jen při tréninku.
Ikonu z něj udělal úžasný design, kterému dominují vyklápěné dveře ve tvaru racčích křídel. A pochopitelně i na svou dobu převratné technologie.
Zkratka SLR znamená "Sport, Leicht, Rennsport" neboli sportovní, lehký, závodní. V názvu má vůz i jméno Rudolfa Uhlenhauta, konstruktéra a hlavního inženýra SLR, který ho kdysi využíval jako osobní služební vůz.
Výkon třílitrového řadového osmiválce přes 300 koní si uměl řádně užít - zhruba 220 kilometrů dlouhou trasu mezi Stuttgartem a Mnichovem prý dokázal zvládnout zhruba za hodinku. Kupé dokázalo jet rychlostí 300 km/h, a to v době, kdy i nejrychlejší německé sportovní vozy zvládaly sotva 200 km/h.
Před aukcí byl vůz s červeným interiérem součástí neveřejné sbírky, kterou německá automobilka spravuje. Druhý prototyp s modře laděným vnitřkem zůstává v majetku Mercedesu a je vystaven ve stuttgartském muzeu.
Výtěžek z aukce chce automobilka využít jako základní kapitál pro nový globální stipendijní program Mercedes-Benz Fund, který bude podporovat studenty a jejich environmentální projekty.
"Chtěli bychom povzbudit novou generaci, aby následovala inovativní kroky Rudolfa Uhlenhauta a vyvinula úžasné nové technologie, zejména ty, které podporují kritický cíl dekarbonizace a zachování přírodních zdrojů," říká generální ředitel Mercedes-Benz Ola Källenius.
"Kupé 300 SLR Uhlenhaut znamenají milník ve vývoji sportovních vozů a klíčové historické základy, které utvářely naši značku," dodává.
Podívejte se na reportáž z Televizních novin: