Konstrukční vady, nedostatečná ochrana, nebo třeba příliš silný motor, na který mnozí řidiči nemají. I to jsou důvody, proč se tahle auta objevují v žebříčcích nejnebezpečnějších vozů v historii. Podle statistik americké neziskové organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) v nich zemřelo nejvíc lidí v přepočtu na počet prodaných vozů.
U kterých vozů je riziko úmrtí při nehodě největší? Přehled vychází ze statistik IIHS, odborných hodnocení a z historických tabulek v USA. Jde o vozy, u kterých jsou data o smrtelných nehodách dostupná. Je dost pravděpodobné, že po silnicích (obzvlášť na východ od nás) jezdí nebo jezdily mnohem nebezpečnější káry, u kterých přehled nikdo nevede.
Yugo
Malé dvoudveřové hatchbacky vyráběl od roku 1981 jugoslávský závod Crvena zastava v srbském Kragujevaci. Pod licencí Fiatu se vyráběly nejdřív vozy Zastava a později Yugo. Od roku 1985 se model Yugo GV (Great Value = dobrá cena) dovážel do USA, s cenovkou pod 4000 dolarů šlo o nejlevnější vozítko na trhu.
Yugo bylo náchylné k celé řadě nejrůznějších problémů. Podle některých historek se motor dokázal roztřást tak, že z auta odpadávaly díly. V roce 1989 v jedné z těchto pojízdných rakví zemřela žena, když její Yugo údajně zvedl prudký vítr a hodil ho přes metrové zábradlí z mostu do jezera Huron.
Exportní kousky měly výkonnější motor, pětistupňovou převodovku Porsche, hliníková kola a ralleyové světlomety. Automobilka tvrdila, že jsou pod speciální výstupní kontrolou a zákazníci si za řadu potíží mohou sami, protože podceňují pravidelnou údržbu. Od roku 1991 byl vůz nabízen s přímým vstřikováním a automatickou převodovkou Renault.
Výroba vozů Zastava a Yugo byla definitivně zastavena na podzim 2008.
Další vozy najdete na následujících stránkách:
Chevrolet Cobalt
Chevrolet Cobalt má podle IIHS velmi bídné postranní airbagy a modely z let 2005 až 2008 vykazují nejvyšší míru úmrtnosti ze všech automobilů ve své třídě. Nedostatky vedly k několika svolávačkám nebo stahování některých kusů z trhu – ať už šlo o problémy s posilovačem, úniky paliva nebo vadné spínače a nefungující airbagy. Společnost GM kvůli smrtelným nehodám v Cobaltu čelila řadě žalob.
Vážné problémy ale měly i další modely Chevroletu. Tak třeba Chevy Corvair, model z 60. let minulého století, kterému se přezdívalo Porsche pro chudé. Brzy byl nechvalně známý svou nezvladatelností ve vyšších rychlostech a vysloužil si novou přezdívku Porsche pro mrtvé.
Nelichotivé statistiky má i Chevrolet Aveo. Hlavně kvůli bídné ochraně posádky při hromadných střetech.
A mezi smrtící vozy patří i nabušené modely Corvette a Camaro. U těch jde ale spíš o to, že řada obětí jsou řidiči, kteří přecenili své schopnosti a prostě tak rychlý vůz nezvládli. Corvetta si podle některých údajů dokonce vyžádala více životů než jakékoliv jiné auto v americké historii. Nejvíce smrtelných nehod se stalo ve vysoké rychlosti…
Ford Pinto
Smrtící auto, které dostalo strašlivou přezdívku “čtyřmístný gril“. Malý vůz ze 70. let několikrát vzplál a vybuchl kvůli špatně umístěné a nedostatečné chráněné nádrži. Stačil poměrně slabý náraz. Existuje důkaz, že Ford o problémech věděl, ale společnost po analýze nákladů rozhodla, že se jí víc vyplatí hradit odškodné za oběti nehod, než vozy svolávat a konstrukční vadu opravovat.
Rostoucí počet úmrtí a negativní publicita nakonec automobilku přinutila Pinto přestat vyrábět.
I Ford má mezi nejnebezpečnějšími vozy hned několik modelů. SUV Bronco druhé generace měl tendenci se převracet v zatáčkách. IIHS doporučila zákazníkům, aby se modelu vyhnuli. Mezi lety 1983 a 1990 zemřelo na amerických silnicích v převrácených vozech Bronco 823 lidí. Pak Ford přestal model vyrábět a nahradil ho Explorerem. Ani ten ale dlouhodobě nepatří k bezpečným autům. Kvůli použití nevhodného odpružení a obutí od firmy Firestone byl i Explorer nestabilní a mezi lety 1990 a 2004 v něm jen v USA 330 lidí zahynulo a více než 3000 se zranilo. Podle údajů bylo riziko úmrtí při nehodě 16x vyšší než u jiných SUV.
Toyota Yaris
Do seznamu smrtících aut patří i druhá generace oblíbené malé toyoty. Mezi lety 2005 a 2010 zbůsobila řadu smrtelných nehod kvůli problémům se zasekáváním plynového pedálu. To ale nebyla jediná vada. Yaris měl potíže s elektroinstalací, samovolnou deaktivací airbagů i špatným upevněním sedadla řidiče.
Kvůli vážným závadám bylo celosvětově svoláno 8,5 milionu vozů.
V reakci na úmrtí, zranění a nehody způsobené Yarisem byly podány nespočetné žaloby. Kvůli neovladatelné akceleraci vozu Toyota vyplatila v soudních sporech více než 1,2 miliardy dolarů.
Hyundai Pony/Accent
První vlastní model jihokorejské automobilky byl v 70. a 80. letech populární po celém světě hlavně kvůli velmi nízké ceně. Ta se ale ukázala taky jako jeho největší slabina. Korejci použili laciný materiál i na podvozku a karosérii a vůz tak měl hodně slabou ochranu při kolizi. Původně měl být Pony levnou spolehlivou variantou pro rodiny, které si nemohly dovolit dražší vůz, nakonec se z něj kvůli vysoké míře úmrtí při nehodách stal spíš postrach. Výroba skončila v roce 1990.
Na některých trzích ale název Pony zůstal i pro první generaci dalšího modelu korejského výrobce - Accent. A pro Accent (do 2011) platí podobné hodnocení jako pro jeho předchůdce. Mezi nejnebezpečnější vozy patří čtyřdveřový sedan i dvoudveřové kupé, hlavně kvůli špatné ochraně řidiče i spolujezdce.
Audi 5000
Pokud vás překvapuje netradiční označení, vězte, že jde o verzi Audi 100 z přelomu 70. a 80. let určenou pro americký trh. A právě kvůli specifické úpravě pro USA se tohle Audi dostalo na seznam nebezpečných aut. Němci totiž Audi 5000 vybavili automatickou převodovkou, kvůli které se dostali do problémů.
Američané tvrdili, že se auto samovolně rozjíždí. Kvůli tomu se skutečně stala řada vážných nehod, šest lidí při nich zahynulo a pověst automobilky za oceánem dost utrpěla. Podle všeho ale řidiči v USA byli zvyklí na jiné standardy a v Audi 5000 prostě zaměňovali pedály brzdy a plynu. Audi nakonec převodovkou upravilo – zvětšilo vzdálenost mezi pedály a zařazení do parkovací polohy umožnilo jen se sešlápnutou brzdou.
Kia Rio
Modely Kia mají dnes pověst velmi spolehlivých a bezpečných aut, třeba Sorento získává skvělá hodnocení. Před deseti lety ale pokulhávala hlavně druhá generace modelu Rio (2006 – 2009). Nedostatečná byla jeho boční ochrana, špatné hodnocení mělo i kvůli opěrkám hlavy a sedadlům.
Taky starší Optima patřila k autům s nejhorší bezpečnostní výbavou. Jihokorejský výrobce pak výrazně investoval, zapracoval na bezpečnostních prvcích a další generace vozů už začaly dostávat mnohem lepší známky.
Suzuki Samurai
Malý japonský offroad se v roce 1985 probojoval i na americký trh. Jenže pohořel. Robustní konstrukce neodpovídala jízdním vlastnostem a úzkému rozvoru a Samurai brzy získal pověst auta, které se velmi snadno převrátí. Mezi lety 1986 a 1995 v něm zemřely desítky lidí.
Suzuki zažalovala společnost Consumer Reports, která nelichotivé informace zveřejnila. Jenže během vyšetřování se objevila interní zpráva, ve které jeden ze zaměstnanců automobilky chyby připouští a upozorňuje na ně vedení. V Suzuki se tak o problému dobře vědělo.
Nissan Versa
Versa je levný vůz určený pro americký trh. Z hlediska bezpečnosti nebyl dobře hodnocený jako hatchback, ale kritiku si vysloužil hlavně čtyřdveřový sedan. Na seznam nebezpečných aut IIHS zařadil modelovou řadu 2005 – 2008. I tohle auto bylo hodně náchylné k převrácení a měl na svědomí několik desítek smrtelných nehod.