Jak jsou na tom moderní auta s ochranou na straně spolujezdce? Velmi tvrdé nárazové testy amerického institutu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) ukázaly, že velká auta neznamenají automaticky větší bezpečí. Náročnou zkouškou prošlo osm vozů různých výrobců. Většina získala dobré nebo přijatelné hodnocení, i když v některých ohledech pokulhávají. Dvě auta ale dostala velmi špatné známky.
Testovaly se nejnovější modely SUV z loňského či letošního roku. Náraz byl veden čelně, ale tak, aby překážka narazila jen částečně do rohu auta na straně spolujezdce. Překrytý s překážkou je kolem 25 centimetrů. Výsledky ukázaly, že některé automobilky ochranu místa vedle řidiče, kterému se přezdívá sedadlo smrti, podceňují.
Ověřovala se funkce pásů, airbagů, ochrana hlavy, krku, hrudníku i nohou a celková konstrukce vozů. Objevila se celá řada problémů – kolaps konstrukce, selhání airbagů, tvrdé zásahy do hlav figurín i otevření dveří po nárazu. "Ačkoli některé vozy v této skupině nabízejí velmi dobrou ochranu, u ostatních modelů airbagy, bezpečnostní pásy a celková konstrukce vykazovaly závažné nedostatky," potvrzuje šéf výzkumu IIHS David Zuby. Přesto 6 z 8 získalo celkově dobré nebo přijatelné hodnocení.
Honda Pilot nedokázala dokonale ochránit nohy ani hlavu a krk spolujezdce. Hlavně ale bezpečnostní systém neudržel figurínu tak, aby nemohla sklouznout z airbagu a hlavou zasáhnout palubní desku. Nicméně vůz dostal druhou nejvyšší známku ze čtyř. Hlavně za celkovou konstrukci.
Podobně na tom celkově byly Toyota Highlander a Nissan Pathfinder, které sice figurínu udržely na správném místě, ale měly zase konstrukční nedostatky.
Figurína v americkém SUV Acadia od GMC sklouzla po airbagu, což autu sebralo nějaké body, přesto získalo nejvyšší známku. Nejlépe pak byly ve všech sledovaných parametrech hodnoceny Volkswagen Atlas a Kia Sorento.
Ukázalo se, že lepší ochrana, kterou dostalo Sorento v nové modelové řadě, funguje bezchybně. Auto má na straně spolujezdce kvalitnější výztuhy a zesílenou ochranu dveří.
Kia Sorento dostala od IIHS skvělé známky i v předešlých crash testech, kdy se zkoušela ochrana řidiče, hlav posádky, pevnost střechy nebo boků. Výborně prošla testem čelního nárazu a plný počet bodů dostala i za světlomety.
V dlouhodobém měřítku je tak mezi novými vozy v kategorii středních SUV na čele žebříčku.
Propadáky
Na opačném konci v hodnocení ochrany spolujezdce skončily SUV Jeep Grand Cherokee a Ford Explorer. Oba dostaly nejhorší možnou celkovou známku.
Ford zklamal hlavně celkovou konstrukcí, která se zbortila do kabiny nejvíc ze všech hodnocených aut. Pohyb figuríny navíc ukázal vysokou pravděpodobnost závažného zranění v oblasti beder a nohou spolujezdce v případě nehody.
Automobilka už na nevalné výsledky crash testů reagovala a slíbila pro novou generaci Explorera mnohem lepší ochranu nejen na straně spolujezdce.
Deformační zóny nedopadly dobře ani u Jeepu Grand Cherokee. Do kabiny se zbortila hlavně spodní část zavěšení předních dveří. Mnohem závažnější ale byly výsledky ochrany v oblasti hlavy. Figurína tvrdě narazila na palubku i přes airbag. Boční airbag se nenafoukl vůbec a k tomu se autu po nárazu pootevřely dveře. Hlava figuríny se tak po odrazu dostala úplně ven z vozu.
Americký institut se při testech částečného čelního nárazu v posledních letech soustředil hlavně na stranu řidiče. Automobilky reagovaly a ochranu šoférů výrazně vylepšily. Na opačné straně už to tak slavné není, i proto IIHS od loňska provádí i crash testy na straně spolujezdce.