Letní měsíce jsou na českých silnicích vždy kritické. Letos se během července stalo 8641 bouraček, z toho více než 1500 jich způsobila nepozornost za volantem, což z ní dělá vůbec nejčastější příčinu dopravních nehod. A která skupina řidičů je za volantem nebezpečnější?
Za nepozornost řidičů velmi často může manipulace s mobilním telefonem. Přestože je to v rozporu se zákonem, mobil berou za jízdy do rukou řidiči všech generací bez výjimky. Nejrizikovější jsou ale ti nejmladší, vyplývá z průzkumu České kanceláře pojistitelů.
Generace do 30 let bourá kvůli používání mobilů dvakrát častěji než řidiči starší 60ti let a dokonce až třikrát častěji než zkušení řidiči ve věkové kategorii 45-59 let.
18 – 29 let:
* na 10000 aut jich 48 nabourá kvůli používání mobilu (každé 208. auto)
* riziko nehody je 186% vůči průměru
"Používání mobilu při řízení výrazně zvyšuje riziko nehody. Nejčastěji se tohoto přestupku dopouští nejmladší generace řidičů od 18 do 29 let. Ze statistik České kanceláře pojistitelů vyplývá, že kvůli tomu nabourá téměř každý dvoustý řidič této věkové skupiny,“ komentuje situaci výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Na druhou stranu jsou mladí řidiči do 30 let mnohem více ohleduplní, když v autě vezou někoho dalšího. Data z průzkumu společnosti STEM/MARK, který si ČAP nechala pro kampaň #nepozornostzabijí zpracovat, ukázala, že téměř čtvrtina mladých v takovém případě telefon úplně odloží.
30 - 44 let:
* na 10000 aut jich 31 nabourá kvůli používání mobilu (každé 323. auto)
* riziko nehody je 120% vůči průměru
U řidičů nad 45 let se stejně zachová pouze desetina z nich. "Stejně tak nám průzkum ukázal, že jsou to především mladí řidiči, kteří mají největší motivaci změnit svoje chování, třeba po narození dítěte. Tato skutečnost by přinutila více jak polovinu z nich telefon do ruky během řízení už nevzít," dodává Matoušek.
45 - 59 let:
* na 10000 aut jich 16 nabourá kvůli používání mobilu (každé 619. auto)
* riziko nehody je 63% vůči průměru
Kromě psaní zpráv za volantem, je častým nešvarem také telefonování. Hlavně u střední generace řidičů ve věku 30-44 let. Během řízení volají celé dvě třetiny z nich, velká část k tomu však využívá handsfree. “I krátký hovor však způsobuje značné informační přetížení řidiče, které upoutá pozornost na něco jiného. Je tedy důležité připomenout, že používání handsfree není zcela bezpečné, je jen povolené,“ vysvětluje pověřený vedoucí Besipu Tomáš Neřold.
Přijetí hovoru na telefonu, byť s handsfree, zabere zhruba 2 vteřiny, což při rychlosti 90 km/h znamená ujetí zhruba 50 metrů.
60 - 75 let:
* na 10000 aut jich 20 nabourá kvůli používání mobilu (každé 497. auto)
* riziko nehody je 78% vůči průměru
Nejstarší generace řidičů od 60 do 75 let pro telefonování za volantem nejčastěji volí klasický způsob, při němž drží telefon po celou dobu v ruce. “Jakákoliv manipulace s telefonem za jízdy snižuje schopnost řidiče bezpečně ovládat své vozidlo a zároveň prodlužuje reakční dobu řidiče na situaci v silničním provozu, o prodloužené brzdné dráze vozidla nemluvě,“ varuje šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Jen během prvního měsíce prázdnin zemřelo na českých silnicích 54 osob. Z toho deset jich má na svědomí nepozornost. Za telefonování za volantem hrozí řidičům na místě pokuta do 1000 korun a až dva trestné body, ve správním řízení pak může být pokuta 1500 až 2500 korun.