Roboti jsou chladné stroje a autonomní auta snadno přehlédnou chodce. Tyhle předsudky chce bořit nové vozítko z dílen korporace Jaguar Land Rover. Britové představili studii plně autonomního autíčka pro městský provoz a vůz dostal oči, aby vzbuzoval důvěru.
Chodec by měl při přecházení navázat oční kontakt s řidičem, přecházení je skutečně bezpečné až ve chvíli, kdy o sobě oba dva vědí. Jenže jak navázat kontakt s autonomním autem? Přesně proto dostalo vozítko virtuální oči. Mají sloužit k navázání kontaktu mezi strojem a člověkem.
Podle studie americké automobilové asociace jsou sice lidé ochotni sdílet veřejný prostor s pojízdnými roboty. Zároveň se však 63 % lidí obává o bezpečnost a autům, která neřídí člověk, prostě nedůvěřuje.
Nedůvěru prohlubují zprávy, které se občas objeví: autonomní vozidla při testech přehlédnou červenou, nedokážou dobrzdit, způsobí nehodu... Největší ránu zasadil letošní případ autonomního volva společnosti Uber, které v Arizoně srazilo chodkyni.
Automobilka Jaguar Land Rover proto k projektu autonomního vozítka přizvala tým psychologů, aby pomohl inženýrům lépe pochopit, jak vzhled a chování vozidel ovlivňuje lidskou důvěru v nové technologie.
Výsledkem je zvláštní elektrické městské vozítko tvarem trochu připomínající pojízdnou popelnici. Tu hlavní novinku má vpředu.
Autonomní vozy samozřejmě neustále sledují okolí a vyhodnocují situaci prostřednictvím kamer a senzorů, ale teprve tyhle velké oči mají dát chodcům jasně najevo, že je stroj “vidí“. Vozítko se díky nim skutečně podívá přímo na chodce, který se k němu blíží, dokonce mu dá pootevřením virtuálních víček najevo, že ho registruje.
Červené osvětlení pak signalizuje, že vůz brzdí.
Projekt je teprve na začátku, testování probíhá na umělé dráze. V budoucnu by měla umělá inteligence reagovat i na ostatní auta. Pohledem virtuálních očí a červeným světlem jinému vozidlu naznačí, že ho vnímá a dává mu přednost.
Cílem týmu inženýrů je vyhodnotit, jaké signály a informace by měla autonomní vozidla vydávat, a jak mají správně a důvěryhodně komunikovat s okolím.
Těžko říct, kolik lidí přesvědčí tato zvláštní velká digitální kukadla…