Policejní auto se snaží dostat k nehodě. Houká, bliká, troubí, ale ostatní řidiči uhýbají dost neochotně a až na poslední chvíli. Jakmile hlídka projede, okamžitě se vracejí do svých pozic. Záchranářská ulička neexistuje! Situaci na českých dálnicích dokládá i video, které nedávno policie zveřejnila.
Pravidla pro vytváření uličky pro vozy záchranného systému na dálnicích se u nás od října mírně mění. Ale ono je to vlastně jedno. Většina řidičů neumí vytvářet prostor ani postaru…
Ulička má vznikat automaticky, jakmile řidič dojíždí do kolony, měl by se řadit ke straně tak, aby uprostřed mohli případně projet policisté, záchranka a hasiči. V praxi to ale dělá málokdo. Dokládá to i policejní video, ve kterém se hlídka obtížně prodírá kolonou. Jakmile si proklestí cestu, vybojovaná ulička se za ní okamžitě uzavírá.
Na záběrech je vidět, že s pravidlem mají problémy šoféři osobáků i kamionů, ti policistům uhýbají asi nejméně ochotně. Houkající vůz míjí desítky vozidel, předem jsou správně zařazena u strany snad jen dvě nebo tři.
Policisté z Jihomoravského kraje teď chtějí šoféry znovu učit, jak mají prostor v koloně včas vytvořit. Ve spolupráci s hejtmanstvím a ostatními složkami IZS rozjeli informační kampaň, chtějí na dálnicích rozdat 200 tisíc letáků a upozorňovat řidiče při preventivních akcích a silničních kontrolách. Letáky jsou k dispozici i na benzinkách a dalších místech.
"Cílem našeho snažení je preventivně působit na řidiče, kteří neznalostí zákona riskují život zraněných, materiální škody na majetku či životním prostředí a v neposlední řadě pak zdržují sami sebe. Spolupracujeme i s Centrem dopravního výzkumu a sdružením automobilových dopravců ČESMAD Bohemia," popisuje policejní mluvčí Pavel Šváb.
Kvůli neexistující uličce se kolonami na českých dálnicích samozřejmě složitě prodírají nejen policisté, ale problémy mají všechny složky integrovaného záchranného systému. Přitom při jejich výjezdech jde většinou o vteřiny a každé zdržení může ohrozit životy zraněných lidí. "Nejzásadnější chybou je právě pozdní vytváření průjezdního prostoru a vzápětí jeho uzavření bezprostředně po projetí prvního vozidla IZS," dodává Šváb.
Pravidla se mění
Jak zní pravidlo? Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; přitom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás.
Na tom se nic nemění!
Změna se týká míst, kde má dálnice v jednom směru víc než dva jízdní pruhy. Pak se má prostor pro volný průjezd IZS automaticky vytvářet mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem.
Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.