Doba je zvláštní – z esúvéček jsou malá auta do města, nafťáky nahrazují hybridy a elektromobily. Japonská Toyota je jedním z průkopníků moderního přístupu, vždyť hybridní jednotky už mají pod kapotou Yaris, Auris, Prius, Camry, C-HR i RAV4... Jednu legendu ale Toyota drží při životě pěkně od podlahy.
Velká pohodlná auta, která hravě uvezou rodinu i nějaký ten náklad a zvládnou silnici stejně dobře jako pořádný offroad. To kdysi bývaly SUV, tedy sportovní užitková vozidla kombinující výhody terénních vozidel, velký vnitřní prostor a komfort i ovladatelnost na silnici.
Trh v poslední době ovládají spíš crossovery, menší křížence, které už s původními offroady nemají nic moc společného.
Ale jsou tu výjimky! Třeba Toyota Land Cruiser 4x4, offroadová legenda z 65letou tradicí.
Od roku 1954, kdy vyjel první vůz s tímto označením, si land cruisery vydobyly pověst spolehlivých, zdatných, pohodlných a přitom nezničitelných siláků za přijatelnou cenu.
Ale jak je na tom nejnovější verze s přídomkem Prado? Opravdu je to pořád starý dobrý tvrďák, nebo už taky vyměkla? Vydali jsme se to pořádně otestovat na silnici i do terénu. Podívejte se ve videu:
Dobrá zpráva: Modernizovaný Land Cruiser je v terénu přesně takový, jaký ho čekáte, a na silnici ještě lepší. Je přesný, zdatný, obratný i chytrý díky spoustě asistenčních systémů. Jako jedno z mála dnešních SUV má rámovou konstrukci karosérie a bez problému si poradí se vším, co mu vleze do cesty.
Podvozek dokáže velmi příjemně žehlit díry a nerovnosti, takže si i na hodně rozbité polní cestě připadáte, jako když jedete po klasické české silnici. Navíc jsou tu další parametry: brodivost až 70 cm, stoupavosti 42 stupňů, nastavitelná světlá výška a slušné nájezdové úhly. To vám dovoluje jet s touhle dvoutunovou obludou i na těžkém povrchu dostatečně rychle.
Permanentní pohon všech kol s redukcí je schopen přenášet vysoký točivý moment a za jízdy v obtížném terénu využívá brzdění motorem. Diferenciály s uzávěrkou mají podpůrnou funkci, včetně rozdělování hnací síly v závislosti na kvalitě povrchu, po kterém se dané kolo pohybuje.
V nabídce je jediný motor - 2,8litrový dieselový čtyřválec s výkonem 177 koní (130 kW), přímým vstřikováním, pohonem 4x4 a buď manuální převodovkou, nebo automatem. To nezní nijak “nabušeně“, ale motor si umí i s 4,7 metru dlouhým autem velmi slušně poradit.
Ani v interiéru nový Land Cruiser neztrácí. Offroadové geny a strohost tvrďáka skvěle kombinuje s požadavky na moderní, luxusní auto. Velmi příjemná kožená sedadla mohou být vyhřívaná a klimatizovaná dokonce i vzadu. Zpracování působí velmi kvalitně a robustně. Podívejte se sami:
Vzhledem k výbavě všemožnými asistenty je palubní desky trochu přecpaná tlačítky, takže chvíli trvá, než se s tím vším naučíte. Nedostatky by se našly i na postarším multimediálním systému. Ale i tak je celkový dojem uvnitř vozu skvělý.
Vpředu a v druhé řadě je spousta místa a bát se nemusíte, ani pokud vyjedete se sedmi sedačkami - i ve třetí řadě je dostatek místa pro dospělé pasažéry. Když třetí řadu nevyužijete, dostanete celkem slušný objem kufru 553 litrů se složenými sedačkami a 621 s vyndanými. Sklopením druhé řady vzniká prostor až 1934 litrů!
Cena začíná pod 1,1 milionu korun, s nejvyšší výbavou překračuje 1,7 milionu. Za to dostanete velmi slušně vybavené komfortní auto střední třídy, které si pořád může právem říkat SUV. Od nás nový Land Cruiser dostává palec nahoru a ocenění krále offroadu.