Vozový park v Česku rok od roku stárne, v současnosti se průměrné stáří aut blíží hranici 15 let. S tím souvisí jejich horší technický stav i plnění emisních limitů. A vláda řeší, co s tím. Jednou z variant je zdanění starších vozů, informoval Český rozhlas.
Vláda by chtěla, aby v Česku jezdila novější a ekologičtější auta. Jenže, jak to udělat, když se na našich silnicích prohání tolik vozů vyrobených před deseti a více lety? Podle webu iRozhlas.cz je jednou ze zvažovaných cest zavedení nových poplatků.
Vláda pracuje na analýze zdanění a zpoplatnění starých vozidel, hotová by měla být příští rok. “Cílem analýzy je poskytnout přehled o zdanění vozidel v zahraničí a posoudit jeho vliv na podobu vozového parku v daném státě. Na základě této analýzy budeme moci navrhnout konkrétní možnosti úpravy zpoplatnění vozidel v Česku s cílem zlepšit jak obnovu vozového parku, tak podpořit rozšíření nízkoemisních vozidel,“ potvrdila Radiožurnálu mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.
Podle ministerstva dopravy k obnovené vozového parku přispěje i nedávné zpřísnění technických kontrol a sankcí za nelegální stáčení tachometrů.
Takže samé sankce, poplatky a represe. Žádná motivace. V některých evropských zemích přitom dobře funguje třeba šrotovné – systém dotací a zvýhodnění pro zákazníky, kteří si pořídí nové, ekologičtější auto. Třeba v Německu je to 2500 eur (zhruba 64 tisíc korun) při koupi nového vozu a sešrotování nejméně devět let starého vozu.
V Česku stát nic podobného nechystá. A nemají se tu k tomu ani automobilky, zatímco u západních sousedů třeba koncern VW nedávno vypsal "prémie" v přepočtu až téměř 260 tisíc korun.
V podstatě jedinou výhodou pro majitele ekologických aut je u nás levnější parkování elektromobilů a osvobození od silniční daně.