O desítky korun, ale taky o několik stovek roste cena povinného ručení. Nejvíc připlácejí mladí a takzvaní rizikoví řidiči. Zároveň ale stoupá i počet motoristů, kteří pojištění neplatí vůbec. A zvyšuje se i škoda, kterou neplatiči způsobí.
Za povinné ručení letos chtějí pojišťovny v průměru 2869 korun, to je o 3,4 procenta víc než vloni. Rizikoví klienti už ale zaplatí průměrně 3680 korun za rok a některým mladým řidičům pod 30 let vyměří pojišťovna roční pojistku dokonce i přes 5 tisíc korun. Vyplývá to ze statistik České asociace pojišťoven (ČAP) a České kanceláře pojistitelů (ČKP).
"V klíčovém segmentu osobních aut občanů dochází u nově uzavíraných smluv k navýšení pojistného o 5,3 %, přičemž nejvyšší nárůst je u nejvíce rizikových klientů, kteří již v minulosti způsobili škody. Růst zaznamenáváme v průměru o více než 200 korun, zatímco navýšení u klientů bez opakovaných minulých škod je většinou v nižším rozsahu," říká pojistný matematik ČKP Petr Jedlička.
O výši povinného ručení rozhoduje věk i bydliště pojistníka, bonus za věrnost pojišťovně, způsob využití vozidla, objem a výkon motoru nebo škodní historie. V budoucnu budou pojišťovny ještě více rozhodovat podle nájezdu kilometrů, frekvenci a rozsahu přestupků, ale i podle dat z telematických systémů monitorujících styl jízdy či vybavenosti vozidel aktivními asistenčními systémy.
S nejvyšším nárůstem pojistky proti předchozím rokům musejí počítat mladí řidiči pod 30 let. Za poslední 4 roky u nich povinné ručení zdražilo v průměru skoro o tisíc korun. Letos se roční částka šplhá na 5512 korun, vloni to bylo průměrně 4874 korun.
V cenách se podle ČKP promítá narůstající počet i finanční náročnost škod a rostoucí náklady na servis i odškodnění třeba za zdravotní újmu nebo pracovní neschopnost. “Výše průměrné škody i nadále roste a aktuálně překračuje hodnotu 42 000 korun,“ vypočítává Jedlička.
Pojišťovny tak i přes zdražení stále vyplácejí víc na škodách, než vyberou na povinném ručení. Jejich celková ztráta přesahuje 1,1 miliard ročně. Rostou hlavně náklady na škody způsobené osobními auty v majetku soukromých osob nebo vozy z firemních flotil, které patří většinou leasingovým společnostem.
V současné době je u nás pojištěno přes 8 milionů aut. Každý rok přibývají zhruba 3 % pojištěných vozů.
Zároveň ale v posledním roce výrazně roste počet aut bez povinného ručení. Těch je podle odhadů ČKP v Česku skoro 150 tisíc, což je o zhruba 20 tisíc víc než v předchozích letech.
Auta bez povinného ručení letos podle odhadů způsobí přes 3000 nehod, skoro o 500 víc než vloni nebo předloni. Nejvíc tyto nehody přibývají ve Středočeském, pak v Pardubickém a Karlovarském kraji.
ČKP se snaží od neplatičů vymáhat poplatek do garančního fondu. Z něj pak vyplácí škody, které nepojištěné vozy způsobí. Náklady následně vymáhá od neplatičů. “Od 1. ledna 2018 došlo k opětovnému zavedení příspěvku nepojištěných, a tedy i ke spravedlivému financování nepojištěných škod nepojištěnými motoristy, jejichž počet v posledních letech rostl,“ říká Jan Matoušek, výkonný ředitel ČAP. “Pokud lidé obdrží výzvu k úhradě příspěvku nepojištěných, je to pro ně signál, aby si dali své povinnosti do pořádku, a především tak předešli mnohonásobně vyšším částkám v případě škody, kterou mohou svým vozidlem způsobit,“ dodává.
Po obnovení příspěvku nepojištěných, který byl zrušen v roce 2015, došlo k několika zásadním změnám. “Částka, kterou bude moci Česká kancelář pojistitelů vymáhat na vinících nepojištěných nehod, má nyní strop na částce 300 000 korun. Zabrání se tak sociálním dopadům na viníky,“ vysvětluje Matoušek.