Pojišťovny zdražují povinné ručení. Řidiči za něj zaplatí víc od desítek korun až po několik tisíc. Notorickým bouračům, jak jim pojišťováci přezdívají, povinné ručení stoupne i o 80 %. Pojišťovny se hájí tím, že si lidé pořizují větší a dražší vozy a s tím rostou i škody, které musí být uhrazeny.
Pojišťovny prý vyplácejí za škody více, než vyberou na povinném ručení, a to je důvod, proč většina zdražuje. "V cenách povinného ručení se promítá jak narůstající počet škod, tak i jejich finanční náročnost, dále také rostoucí náklady na servis nebo odškodné za zdravotní újmu a případně pracovní neschopnost," uvedla mluvčí Asociace pojišťoven Veronika Exnerová.
Výše vyplaceného pojistného podle pojišťoven roste, průměrná cena škody přesahuje 42 tisíc korun. Ještě před dvěma lety to přitom bylo o šest tisíc míň.
Letos chtějí pojišťovny za povinné ručení v průměru 2869 korun, což je o 3,4 procenta víc než loni. Rizikoví klienti zaplatí průměrně 3680 korun za rok a některým mladým řidičům pod 30 let vyměří pojišťovna roční pojistku dokonce i přes 5000 korun.
"Nejvíc to zdražení pocítí takzvaní notoričtí bourači, to znamená lidé, kteří způsobují více škod, a u nich se může to zdražení projevit až o 80 procent," sdělil mluvčí pojišťovny Kooperativa Martin Káňa.
"Zodpovědní řidiči, kteří nezpůsobují škody a na silnicích se chovají zodpovědně, samozřejmě pocítí zdražení povinného ručení výrazně méně, než ti, kteří svým řízením ty dopravní nehody způsobují," doplnila mluvčí České pojišťovny Ivana Burianková.
Za povinné ručení si nejvíc připlatí mladí řidiči do 30 let. Za poslední čtyři roky u nich povinné ručení zdražilo v průměru skoro o tisíc korun. Zatímco loni zaplatili průměrně 4874 korun, letos dají zhruba o sedm stovek víc.
Výši povinného ručení určuje většina pojišťoven podle věku a místa bydliště, stáří vozidla nebo podle objemu a výkonu motoru. Největší vliv má ale počet škod, které řidič způsobil.
"V budoucnu mohou pojišťovny ve vyšší míře využívat pro určení té rizikovosti klienta například informace o nájezdu kilometrů, frekvenci a rozsahu přestupků nebo případně vybavenosti aut asistenčními systémy," nastínila Exnerová.
Jedním z důvodů, proč povinné ručení pojišťovny zdražují, je i stoupající počet dražších aut, která si řidiči díky lepší ekonomické situaci mohou dovolit, a tak jsou i škody při haváriích vyšší.