Česká obchodní inspekce (ČOI) vloni na jaře zakázala řetězci čerpacích stanic MOL prodávat benzín, u kterého laboratoř naměřila nevyhovující hodnoty. Palivo se přesto dostalo k zákazníkům. Společnost tvrdí, že naměřená odchylka nemohla mít negativní vliv na činnost motoru jejich vozidel. Opírá se i o vyjádření nezávislých odborníků. Jak je to s kvalitou benzínu a jaký je rozdíl mezi "zimním" a "letním" palivem?
Inspektoři ČOI objevili závadné palivo na čerpací stanici MOL v Kaplici. Následně zakázali řetězci prodat přes 32 tisíc litrů nevyhovujícího benzínu. Přesto po měsíci narazili na stejný vzorek u jiné pumpy řetězce MOL u Průhonic na D1 směrem na Prahu. Tam společnost převezla 6 537 litrů.
Více o případu ZDE:
Související obsah
Na případ upozornil v úterý web Kverulant.org. "Vzniklá situace byla v daném období společností MOL Česká republika důkladně prověřena a byla přijata okamžitá nápravná opatření,“ tvrdí společnost.
Benzín nevyhovoval v parametru "Tlak par DVPE". Ve vzorku byla zjištěna hodnota 67,3 kPa a následně dokonce 67,8 kPa, což je víc, než povoluje norma (v létě maximálně 62 kPa).
Závadný benzín může poškodit motor auta, podle řetězce i expertů to ale rozhodně nebyl tento případ. "Naměřené odchylky žádným způsobem nepoškodily naše zákazníky a jejich vozidla, což dokládá i fakt, že nebyla uplatněna jediná reklamace," vymezuje se MOL proti zveřejněným informacím.
Opírá se o výsledky vlastního šetření i o nezávislé odborníky a samotnou ČOI. “Ta ve svých materiálech celý případ popsala jako méně závažnou a neúmyslnou odchylku s malým vlivem,“ podotýká mluvčí MOL ČR Jana Jusková. Jako závažnější provinění bere ČOI překročení normy o 10 kPa a víc.
"Tlak par je sezonní, méně významný parametr a zjištěná odchylka nemohla vést k poruchám palivových systémů, ani v této souvislosti nebyly podány žádné reklamace. Ostatní, významově důležitější normou stanovené parametry byly splněny a tím vyloučeny všechny nežádoucí kontaminace, čímž byla potvrzena provozní spolehlivost paliva," potvrzuje mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula.
Podle něj vliv tlaku par minimalizují elektronické vstřikovací systémy benzinových aut.
Sezónní benzín
Tlak suchých par je parametr, který se mění podle sezóny. V zimním období platí jiné normy než v létě. V zimě jsou vyšší hodnoty tlaku par (maximálně 90 kPa) nutné pro dostatečné vypařování paliva (těkavosti benzínu) a spolehlivý start za nízkých teplot. V létě musí mít nižší tlak (maximálně 62 kPa) kvůli větší odparnosti za vyšších teplot.
Čím je hodnota tlaku par vyšší, tím snadněji lze nastartovat motor a rychleji ho zahřát na potřebnou provozní teplotu. Vyšší tlak par na druhé straně způsobuje vyšší ztráty při uskladnění paliva a zvyšuje obsah uhlovodíků, které se z benzínu opařují a negativně ovlivňují složení emisí.
Na jaře a napodzim tak musí čerpací stanice zásoby benzínu obměnit, s čímž mívají problémy. “K prohřeškům oproti požadavkům kvalitativního standardu zde dochází velmi často, jedná se o nejčastěji porušovaný parametr ze všech u benzínů v současnosti sledovaných. Nejexponovanější období jsou samozřejmě taková, kdy se požadavky na tento parametr mění v závislosti na sezónnosti. K tomu patří zejména jarní období, kdy požadovaný tlak par benzínů přechází z vyšších na nižší hodnoty, přičemž není z pohledu čerpací stanice úplně jednoduché snížit tlak par skladovaného benzínu v rozmezí několika týdnů až o tři desítky kilopascalů,“ popisuje ředitel Divize paliv a maziv společnosti SGS Czech Republic Ladislav Fuka.
I on ale potvrzuje, že nevyhovující hodnoty tlaku par u automobilových benzínů patří k těm méně závažným prohřeškům. “V drtivé většině je neshoda v tomto parametru způsobena nedostatečně rychlou obměnou zboží, logistickými nebo výrobními důvody, tedy neúmyslně, a vzniklé odchylky jsou v řádu několika jednotek kilopascalů,“ dodává.
Co se může stát
Tlak par DVPE je ale důležitý. Delší používání nesprávného benzínu se může negativně projevit - letní kvalita benzínu při chladných dnech v zimě může způsobit potíže se startováním, naopak zimní kvalita benzínu v létě zvyšuje tvorbu parních polštářů v palivovém systému a riziko poruchy v přívodu paliva. To se projevuje nepravidelným chodem motoru, případně jeho zhasínáním.
"Právě až v těchto případech můžeme hovořit o negativním vlivu na kondici motoru nebo automobilu, případně na životní prostředí, a to je důvodem, proč je tento parametr v jakostní normě uveden,“ doplňuje Fuka.
ČOI na čerpacích stanicích MOL v Česku každoročně provádí okolo 300 kontrol s odběrem vzorků více druhů pohonných hmot zároveň. “Dle zjištění kontrolních orgánů dosahujeme vynikajících výsledků,“ dodává maďarský řetězec.