Natankovat benzín do naftového auta je překvapivě snadné. Benzínová pistole se vejde do většiny hrdel nádrže naftových aut. Naftová pistole má naopak širší průměr, než hrdlo nádrže většiny benzínových aut. Nalití nafty do benzínového auta je tak poměrně vzácné.
I když si mnozí řidiči myslí, že tuhle chybu nikdy neudělají, stát se to může každému. Stačí zbrklost nebo nepozornost u stojanu a pak už se jen chytáte za hlavu. Často k záměně paliva dojde, když tankujete do vypůjčeného auta, ale stává se to i řidičům, kteří na pumpu přijedou s vlastním vozem, do kterého tankují už roky. Prostě si spletou pistole.
Víte, co v takovém případě dělat? “Hlavně nespouštějte motor. Závažnost problému bude záviset na tom, kolik nesprávného paliva jste natankovali a zda jste do benzínového auta nalili naftu nebo do naftového benzín,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA.
Benzín do naftového auta
Jedná se o 95 procent všech případů špatného natankování. Když se dostane benzín do běžícího naftového motoru způsobí mnohem větší škody než opačně. Proto je zásadní chybu odhalit včas a motor nestartovat! Dokonce ani nezapínejte zapalování, protože by mohlo dojít k aktivaci palivového čerpadla a nasátí smíchaného paliva. V naftovém motoru působí nafta jako mazivo, zatímco benzín jako rozpouštědlo, což způsobuje poškození palivového systému.
Bez mazání se bude palivové čerpadlo zadírat a malé částice uvolněného kovu budou mít vliv na vysokotlaké vstřikovače. Nový systém vstřikovačů vás může přijít na desítky tisíc korun, někdy je taková oprava dokonce dražší, než je hodnota auta.
Jakmile si uvědomíte svou chybu, přestaňte tankovat. Pokud jste natankovali jenom malé množství benzínu do nafty, můžete doplnit zbytek nádrže naftou. Obecně se dá říct, že směs, ve které je do pěti procent benzínu a alespoň 95 procent nafty dieselový motor nepoškodí.
Poměr se ovšem těžko odhaduje, a proto je lepší zvolit bezpečnější řešení. Informujte obsluhu stanice, aby za vaše auto dali kužel nebo za něj umístěte výstražný trojúhelník, aby varoval ostatní řidiče, že stojan je mimo provoz. Je to pohodlnější než tlačit auto na parkoviště. Pokud se rozhodnete tlačit, budete muset odemknout řízení. Nezapomeňte s klíčkem otočit jen na první polohu pro odemknutí volantu. Auto se startovacím tlačítkem nechte určitě stát na místě.
Pak nezbývá než si zajistit odtah. Vyplatí se kontaktovat asistenční službu příslušné pojišťovny, která zajistí převoz do servisu: Mnoho lidí si ve stresu ani neuvědomí, že součástí povinného ručení bývá odtah na kratší vzdálenost zdarma. V servisu z nádrže odčerpají špatné palivo, vymění palivový filtr a celý systém odvzdušní. Počítejte s náklady na opravu ve výši 2 až 5 tisíc korun.
Pokud jste si chybu neuvědomili a od čerpací stanice odjeli, auto vás po nějaké době upozorní samo. Motor bude mít jiný zvuk a začne ztrácet výkon. Čím dříve zastavíte a zavoláte odtah do servisu, tím lépe. Pokud se poškodí vstřikovače, může se cena opravy pohybovat v řádech desetitisíců korun.
Nafta do benzínového auta
Natankování nafty do benzínového auta je méně častou chybou. Hrdlo benzínové nádrže je užší než pistole u stojanu s naftou. Omyl tak vzniká spíše mimo čerpací stanice, když se palivo dolévá třeba z kanystru.
Opět nezapínejte zapalování, ani nestartujte motor a postupujte podle pokynů uvedených výše. Pokud se rozjedete, bude auto více kouřit, než se zastaví. Nafta zalepí zapalovací svíčky, ucpe palivový filtr a horším případě může poškodit katalyzátor. Výměna pak může přijít na několik tisíc až desítek tisíc korun podle typu auta.
“Většina špatných natankování vzniká z nepozornosti. Nejčastěji se taková chyba přihodí řidičům, kteří z benzínového auta přejdou na naftové. Může za to rutina vypěstovaná třeba pro mnoho let. Vyplatí se zvyknout si vždy porovnávat nápisy na pistoli a víku nádrže auta ještě před zasunutím pistole,” radí Pavel Foltýn Z Auto ESA.