Počet řidičů seniorů na našich silnicích stále roste. Podle statistik u nás momentálně jezdí až sto tisíc šoférů starších osmdesáti let a máme dokonce i dva stoleté. Stát pro tyto řidiče připravuje několik novinek. Přichystal pro ně například speciální výcvikový program včetně školy smyku. Ale budou jim hrozit i vyšší pokuty, a to když pojedou bez zdravotního potvrzení.
Jsou v důchodu a přesto se nechtějí vzdát řízení. České silnice brázdí až jeden a půl milionu šoférů nad pětašedesát let. A za volant usedají i mnohem starší - řidičů nad osmdesát je až sto tisíc.
"Počet seniorů v silničním provozu neustále stoupá, bohužel s tím také stoupají následky této skupiny," tvrdí ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Senioři se ale brání. "Říkat, že senioři jsou rizikovou a nebezpečnou skupinou na silnicích, to si myslím, že není korektní," říká předseda Rady seniorů ČR Zdeněk Pernes.
V Loňském roce se na silnicích stalo téměř 105 tisíc dopravních nehod. Z toho přes pět tisíc způsobili senioři.
Šoféři nad pětašedesát musí mít k řidičáku zdravotní potvrzení. Ta vydávají praktičtí lékaři. Pokud ho nemají a přesto jezdí, hrozí jim pokuta ve výši až deset tisíc korun. V budoucnu by se mohla zvýšit až na pětadvacet tisíc.
"Mezi řidičem, který má sedmdesát nebo osmdesát let je už o polovinu větší riziko, že způsobí dopravní nehodu. S touhle věkovou skupinou je potřeba pracovat," tvrdí výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů se snaží starší řidiče zapojit do vzdělávacího programu. Pro seniory je zdarma. "Řidiči se tam dozví nějaké novinky z oblasti silničního provozu, protože většina z nich dělala řidičský průkaz před mnoha a mnoha lety a naučí se bezpečně ovládat své vozidlo," vysvětluje Lerch.
Podle odborníků mezi rizikové řidiče patří senioři, kteří jezdí jen tzv. svátečně. Ti, kteří řídí pravidelně, jsou prý kvůli zkušenostem mnohdy pozornější než mladší ročníky.