Malé děti nejsou miniaturou dospělých, v autě potřebují speciální ochranu zejména hlavy a krku. Jaký typ sedačky je pro ně bezpečnější?
Děti jsou v případě dopravní nehody mnohem zranitelnější než dospělí. Jejich hlava je vůči zbytku těla neúměrně těžší, krční svaly nejsou ještě plně vyvinuté a dětské reflexy a schopnost reagovat jsou pomalejší.
“Zatímco u dospělého tvoří poměr velikosti hlavy k tělu pouhých 6 %, u tříletého dítěte je to 18 % a u ročního dítěte dokonce 25 %. Testy při čelních srážkách ukazují, že tlak na záda a krk dítěte v případě havárie je pětkrát větší, pokud cestuje po směru jízdy, než když cestuje opačným způsobem,“ říká Jan Kristoffersen Brunes ze společnosti HTS BeSafe, která autosedačky vyrábí.
Výsledky potvrzují i testy automobilky Volvo, pojišťovací společnosti Folksam či vyhlášeného švédského Plus testu.
Pokud dítě sedí po směru jízdy, je jeho hlava při čelní srážce prudce vržena vpřed, což způsobí neúměrné namáhání krku a hlavy. Tělo dítěte sedícího po směru jízdy je vytlačeno ven ze sedačky. Vnitřní popruhy drží horní část těla dítěte připoutanou na místě, většina tlaku tak působí na krk dítěte a hlavička je vržena dopředu obrovskou silou. Navíc hrozí nebezpečí poranění nárazem do předních sedadel.
Naopak, je-li dítě usazeno zády ke směru jízdy, konstrukce autosedačky plní funkci ochranného štítu, který pohltí energii nárazu. Tělo dítěte pokračuje v pohybu ve směru jízdy auta, tedy v tomto případě do plochy autosedačky. Tlak se tím rozloží na celou oblast zad, krku a hlavy na krk působí výrazně menší zátěž.
To je důvod, proč jsou dětské autosedačky skupiny 0+ navrženy tak, aby byly nejmenší děti připoutané pouze proti směru jízdy. Jedná se o tzv. “vajíčka“, například BeSafe iZi Go Modular i-Size, Joie i-Gemm signature, Nuna PIPA Lite, a další.
Podle firmy BeSafe je cestování proti směru jízdy bezpečnější i v případě zadního nárazu - dítě sedí dál od bodu nárazu, takže i u aut s malým úložným prostorem vzniká delší deformační zóna. “Kromě toho je vyvinuta mnohem menší síla a razance nárazu, protože se obě vozidla pohybují stejným směrem, proto se tlak rozkládá rovnoměrně na obě auta. Naopak, u čelního nárazu se obě vozidla zastaví ze své původní rychlosti na nulu v jediném okamžiku,“ vysvětluje Jan Kristoffersen Brunes.
Evropská norma i-Size nařizuje od roku 2013 protisměrné cestování dětem do 15 měsíců (bez ohledu na jeho výšku a váhu). Výzkumy však ukazují, že by děti měly cestovat v autě proti směru jízdy co nejdéle. Podle HTS BeSafe a některých mezinárodních organizací ideálně až do 4 let věku.
Ale kam si dají nohy?
Děti jsou mnohem ohebnější, a tak jim nevadí sedět s pokrčenýma nebo zkříženýma nohama. Při sezení proti směru jízdy si mohou opřít nohy a chodidla. Pokud sedí po směru jízdy, nohy jim visí dolů, což zatěžuje kolena. Představte si, jak sedíte na barové stoličce s nohama spuštěnýma dolů - to není pohodlné ani pro dospělé.
Nebude jim v protisměru špatně?
Smysl pro rovnováhu není u dětí - batolat zcela vyvinut, takže cestovní nevolnost způsobená směrem jízdy přichází typicky až okolo věku 4-6 let, pokud vůbec. Pokud se dítěti v autě dělá špatně, může to být z mnoha důvodů - například to často také souvisí s úhlem/polohou, v jaké sedí, co jedlo těsně před cestou nebo někdy i s vůní uvnitř auta.
Letos uplyne třicet let, kdy v Norsku poprvé posadili dítě do sedačky instalované proti směru jízdy. První dětskou autosedačku (Trio Trygg), která se instalovala proti směru jízdy, vymysleli ji Frank Lilleheil a Hans Kristian Torgersen na základě̌ zkušeností a nápadů, které získali v průběhu práce na bezpečnosti dětí v automobilech, a při vývoji zohlednili výzkumy i zkoušky a šetření souvislostí z různých dopravních nehod.