Řidiči podle dopravních expertů špatně používají bezpečnostní pásy. Každý patnáctý si je nezapne vůbec a ti, kteří to dělají, ho většinou nemají zapnutý správně. Potvrdilo se to i při úterní policejní akci na Liberecku.
Nevyplácí se být v kritický moment nepřipoutaný. Přesto řidiči přiznávají, že to někdy dělají.
Policisté na Liberecku kontrolovali řidiče speciálním dalekohledem až na kilometrovou vzdálenost. Hned první šofér sice připoutaný byl, ale špatně. Pás měl příliš vysoko.
"Kdyby vás to chytlo za krk, mohlo by velice snadno dojít k poškození krční páteře,“ vysvětluje Roman Budský, dopravní expert Platformy Vize 0.
A dobré to není ani dole. “Je to trošku překroucené, ani to by nemělo být. Čili utahujeme nahoře přes hrudník a utahujeme i přes břicho,“ říká Budský.
Jak se při akci ukázalo, připoutaní řidiči si často myslí, že mají pás v pořádku. Na rozdíl od experta.
Podle statistik pásy vždy použije 85 % řidičů, 12 % výjimečně a 3 % vůbec. Nejukázněnější jsou spolujezdci. Pásy používá naprostá většina z nich.
Naopak nejméně ukáznění jsou ale spolujezdci vzadu. Třináct procent z nich se nepoutá vůbec.
“V okamžiku nárazu se zvyšuje hmotnost člověka až padesátkrát, čili člověk, který váží kolem 80, 90 kilo, se změní rázem v několikatunového mastodonta, který se řítí dopředu původní rychlostí a naráží na opěradla předních sedaček. Ty sedačky bývají zpravidla vytrženy ze závěsu a cestující jsou hozeni dopředu na palubní desku,“ popisuje Budský hrozící následky.
Neduhem seniorů je, že si pás navlékají jen symbolicky přes rameno, což je nejnebezpečnější. “Když vás ten pás chytí, tak může dojít i k rotaci. Zranění budou obrovská,“ varuje Roman Budský.
Mladší generace dělá jinou chybu. Jakou? A jak se tedy poutat správně? Podívejte se v reportáži.