Přemýšlíte o koupi nového auta? Rozhodovat může i to, jak dobře ho pak prodáte jako ojetinu. Podívejte se, jaké vozy si nejlépe drží svoji hodnotu i po pěti letech provozu a které ji naopak ztrácejí nejrychleji.
S ojetinami od Škody, VW a Toyoty neproděláte balík ani po pěti letech. Vyplývá to z dat inovační laboratoře AuresLab, podle kterých jsou právě vozy těchto tří značek největšími “držáky“. Na opačném konci žebříčku jsou modely značek Citroën, Peugeot nebo Renault. U ročních aut také výrazně ztrácí “stylovky“ typu Mini Cooper nebo Fiat 500.
V kategorii malých vozů si nejlépe drží cenu domácí Škoda Fabia následovaná koncernovým konkurentem Volkswagenem Polo a Toyotou Yaris. U těchto modelů automobilů klesne hodnota po prvních pěti letech provozu nejméně.
Finální prodejní cenu konkrétní ojetiny samozřejmě ovlivňuje řada faktorů, největší vliv má celkový technický stav vozu a jeho historie. Za nehavarovanou a pravidelně servisovanou Fabii s nízkým nájezdem po prvním soukromém majiteli může prodávající požadovat i o několik desítek tisíc korun více než za stejný model intenzivně používaný například ve stavební firmě.
Standardem u pětiletých malých vozů je dnes klimatizace a airbagy, výhodu mají automobily vybavené tempomatem a Bluetooth. Drahá příplatková výbava ale cenu ojetiny nezvýší. Pokud jste si před pěti lety objednali novou Fabii s příplatkovou výbavou za více než sto tisíc, dnes už je zpět určitě nezískáte.
“Jediné, za co se z dnešního pohledu vyplatilo v roce 2014 u trojkové Fabie připlatit, byl MirrorLink. Zrcadlení telefonu na obrazovce v autě se tehdy mohlo jevit jako rozmařilost fajnšmekrů nových technologií, dnes je ale zcela běžné a velmi žádané. A právě Fabia s autorádiem Bolero, které jako jediné tuto funkci podporovalo, se dnes prodá i o 15 tisíc dráž než obdobná s běžným rádiem. To je větší rozdíl, než kolik se za Bolero připlácelo u nového vozu,“ popisuje jednu ze zajímavostí Stanislav Gálik, výkonný ředitel AuresLabu, inovační laboratoře, která dlouhodobě monitoruje vývoj cen automobilů na českém trhu.
Malé vozy
V kategorii malých vozů si po prvních pěti letech provozu nejhůře drží cenu Citroën C3, Hyundai i20 a Kia Rio. Majitelé těchto modelů si při prodeji odepsali v relativních číslech nejvíce.
KATEGORIE MALÁ AUTA
• 3 modely s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Fiat 500, DS3, Mini
• 3 modely s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Škoda Fabia, Dacia Sandero, Toyota Yaris
• 3 modely s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Citroën C3, Hyundai i20, Kia Rio
• 3 modely s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Toyota Yaris
Roční stylovky
Zajímavý je také pohled na vývoj cen ročních vozů. Po prvním roce provozu nebo přibližně 20 tisících ujetých kilometrech nejrychleji ztrácejí na hodnotě stylová auta, jako jsou Fiat 500, Citroën DS3 a Mini Cooper.
Rodinné vozy
Vysoké zastoupení mají v Česku rodinné vozy střední třídy. “Nejnižší procentní pokles ceny po pěti letech provozu mají v této kategorii vozy Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Toyota Verso. Naopak nejhůře si drží cenu Peugeot 308, Renault Scénic a Chevrolet Orlando,“ tvrdí Stanislav Gálik.
S výrazným poklesem ceny po prvním roce provozu musejí počítat také majitelé rodinných vozů Hyundai i40, Peugeot 508 a Opel Insignia.
KATEGORIE RODINNÉ VOZY
• 3 modely s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Hyundai i40, Peugeot 508, Opel Insignia
• 3 modely s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Dacia Lodgy, Volkswagen Golf, Škoda Octavia
• 3 modely s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Peugeot 308, Renault Scénic, Chevrolet Orlando
• 3 modely s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Toyota Verso
Populární SUV
U českých řidičů získávají stále více na oblibě vozidla typu SUV. Jen za první dva měsíce letošního roku bylo podle statistiky Svazu dovozců automobilů přibližně každé třetí zaregistrované nové vozidlo typu SUV nebo terénní.
Největšími “držáky“ mezi pětiletými SUV a crossovery jsou Dacia Duster, Škoda Yeti a Volkswagen Tiguan. Naopak největší procentní rozdíl mezi cenou nového a ojetého vozu mají po pěti letech provozu Chevrolet Captiva, Mazda CX-7 a Jeep Compass.
Kdo uvažuje o nákupu modelů Nissan X-Trail, Ford Kuga nebo Mitsubishi ASX, tomu se vyplatí poohlédnout se po ročních vozech. U těchto “esúvéček“ totiž klesá cena v prvním roce nejrychleji.
KATEGORIE SUV A CROSSOVERY
• 3 modely s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Nissan X-Trail, Ford Kuga, Mitsubishi ASX
• 3 modely s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 1 roce provozu (nájezd do 20 000 km) – Dacia Duster, Škoda Kodiaq, Toyota C-HR
• 3 modely s nejvyšším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Chevrolet Captiva, Mazda CX-7, Jeep Compass
• 3 modely s nejnižším rozdílem mezi cenou nového vozu a aktuální cenou po 5 letech (nájezd cca 120 000 km) – Dacia Duster, Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan
Na trhu s ojetými auty typu SUV se postupně projevuje změna poptávky. “Zatímco dříve byl u vozů velikosti Volkswagenu Tiguan nebo Kie Sportage pohon všech kol na trhu ojetých vozů vyžadován více než u vozů nových, a vozy 4x4 tak byly nedostatkovým zbožím, dnes už poptávka na trhu ojetin přejímá zvyklosti z trhu nových aut a na pohonu všech kol u této velikosti SUV trvá stále méně zákazníků,“ dodává Gálik.