Ve spotřebě alkoholu na hlavu je Česko v celé EU druhé těsně za Litvou. Možná i proto přišla ODS s návrhem na prolomení nulové tolerance alkoholu u řidičů. Většina Čechů ale povolení 0,5 promile u řidičů odmítá, ukázal celoevropský průzkum.
Skoro dvě třetiny Čechů bez výhrad podporují zachování nulové tolerance alkoholu za volantem. Dalších 12 % je spíš pro zachování současného stavu, 11 % nebylo rozhodnuto.
Na druhé straně jen 8 % respondentů je zcela proti zachování současného limitu a tedy pro prolomení nulové tolerance.
Vyplývá to ze závěrů celosvětového průzkumu, který proběhl v závěru loňského roku a zkoumal názory účastníků silničního provozu mimo jiné na rychlost, bezpečnostní pásy a také na alkohol. Průzkumu se účastnily desítky tisíc respondentů, jen v rámci EU přibližně 21 000.
V České republice se průzkumu zúčastnilo 989 respondentů. “Velmi zajímavé je srovnání s evropskými zeměmi. Odpovědi jsou velmi podobné jako v České republice, to znamená, že i v zemích, které mají nějakou toleranci alkoholu za volantem povolenou, jsou ve většině lidé proti alkoholu za volantem,“ říká Veronika Valentová, ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu.
Evropská rada pro bezpečnost v dopravě opakovaně upozorňuje na souvislosti alkoholu a fatálních nehod. Podle odhadů Evropské komise by nemuselo na evropských silnicích ročně zemřít 5 000 lidí, pokud by byli všichni střízliví.
Česká republika patří dlouhodobě k zemím s nejvyšší spotřebou alkoholu. Podle posledních údajů zveřejněných Světovou zdravotnickou organizací skončila s roční spotřebou 14,4 litrů alkoholu na osobu jen těsně za Litvou. Diametrální rozdíl je v konzumaci alkoholu mezi muži a ženami. Zatímco ženy v České republice spotřebovaly za rok 6,1 l alkoholu, u mužů bylo evidováno n23,2 litrů alkoholu. V Itálii byla oproti České republice evidována poloviční spotřeba.
Viníci, kteří měli v krvi alkohol mají v Česku na svědomí mezi lety 2012 a 2018 celkem 32 091 nehod, které měly 384 obětí. Účastníci silničního provozu, kteří měli v krvi do 0,5 promile alkoholu ve stejném období zavinili 3994 nehod, při kterých zemřelo 58 lidí. Evidováno je 1 461 nehod se zraněním, které zavinili řidiči, u nichž byla zjištěna přítomnost alkoholu do 0,5 ‰.
“Přestože se v relativním srovnání (zejména celkové nehodovosti, kde převažují nehody jen s hmotnou škodou) jedná o relativně nízkou hodnotu, počet usmrcených i těžce zraněných osob není zanedbatelný.
Poslanci ODS chtějí předložit návrh na toleranci 0,5 promile už během dubnové schůze. Ve Sněmovně se o alkoholu za volantem debatovalo už v závěru loňského roku, kdy se tam sešli domácí i zahraniční odborníci a další významní hosté. Jedno z hlavních doporučení pak bylo neměnit nulovou toleranci alkoholu v silničním provozu.
Účastníci semináře konstatovali, že nehody zapříčiněné alkoholem vykazují více než 2,5krát vyšší závažnost smrtelných následků ve srovnání s celkovým průměrem. Nadprůměrnou závažnost však vykazují i nehody při minimálním obsahu alkoholu v krvi do 0,24 ‰