Přestřelku mezi zastánci nulové tolerance a řidiči, kteří by chtěli mít za volantem o něco větší svobodu, vyvolalo čtvrteční oznámení politiků z ODS. Ta chce ve Sněmovně navrhnout, aby na českých silnicích mohli jezdit šoféři s 0,5 promile alkoholu v krvi.
Zastánci nulové tolerance mají jasno: Alkohol je smrtící zbraň a za volant nepatří ani kapka. Ale mnozí řidiči jsou pro prolomení absolutního zákazu, půl promile je podle nich zbytečná buzerace a jedno pivo k obědu nikoho nezabije.
Zhruba tak se dá zobecnit názorový střet, který vyvolal návrh ODS. Už během dubnové schůze Sněmovny chtějí poslancům navrhnout změnu silničního zákona a povolit řidičům 0,5 promile. “Ve většině evropských zemí, včetně sousedního Německa nebo Rakouska, tolerance bez problémů dlouhodobě funguje. Jsem přesvědčen, že si tuto míru svobody zasloužíme, a jsem přesvědčen, že umíme být stejně zodpovědní jako většina Evropanů. Když to zvládají Francouzi, Španělé, Italové nebo Lotyši, zvládneme to i my,“ tvrdí představil návrh předseda ODS Petr Fiala.
Pokud by ale řidiči povolenou míru alkoholu překročili, ODS navrhuje přísnější tresty.
Okamžitě zareagovalo oddělení BESIP Ministerstva dopravy, které má na starosti prevenci v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích: “Jsme rozhodně pro zachování nulové tolerance vůči alkoholu za volantem!“
Odborníci na bezpečnost dopravy upozorňují, že riziko nehody je už při 0,5 promile alkoholu zhruba dvakrát vyšší. "Když si dáte dvě piva, tak vaše reakce jsou zpomalené na dvojnásobný čas," vysvětluje adiktolog Martin Svoboda. Podle expertů je i z tohoto důvodu prolomení nulové tolerance nepřijatelné. I jedno, dvě piva nebo zbytkový alkohol zkrátka člověka za volantem výrazně ovlivní.
Vloni každou sedmou smrtelnou nehodu zavinil opilý řidič. Alkoholu je přičítáno 4626 nehod, při kterých zemřelo 62 lidí. Nárůst je oproti roku 2017 markantní.
“Je otázka, jak by si řidiči v ČR, která patří v rámci EU k zemím s nejvyšší spotřebou alkoholu na obyvatele, pravidlo s limitem 0,5 promile vyložili,“ upozorňuje BESIP.
Riziko nehody pod vlivem alkoholu stoupá s každou setinou promile, kterou do sebe dostanete. Už při třech “desítkách“ se vystavujete dvojnásobnému riziku, že nezvládnete řízení, varoval před časem BESIP a dodává: Nikdy neřiďte po konzumaci alkoholu!
Zastánci nulové tolerance:
Podobné argumenty zaznívají i mezi řidiči. “Na každého účinkuje alkohol jinak, a to i na stejného člověka různě v různé dny. Na odpočatého, najedeného, zdravého může mít vliv třeba až třetí pivo, na unaveného, nemocného už půllitr piva. Jinak na muže, jinak na ženu. Jinak v kombinaci s léky, či drogou. Takže nikdo nedokáže onu hranici odhadnout. Navíc odpovědnost ani soudnost se od řidičů v ČR nedá očekávat, což je na silnicích vidět už dnes,“ píše zastánce nulové tolerance.
“Ani kapku alkoholu! Pokud ano okamžitě sebrat řidičák! Tak si holt vole nedáš k obědu pivo no! A jestli chceš chlastat tak nejezdi autem!“ zní další výzva.
“Vcelku by mě zajímalo, na čem si členové ODS ujíždí. Sbírat hlasy u lidí, kteří si myslí že usednout za volant opilý, je stejné jako dát dítěti do ruky odjištěnou zbraň. To, že lidé nemají soudnost a nedokáží rozeznat kdy a kolik alkoholu je může či nemusí ovlivnit, by znamenalo legálně posvětit ohrožení ostatních účastníků silničního provozu,“ dodává další kritik návrhu.
Obhájci prolomení:
Druhý tábor ale tvrdí, že absolutní zákaz nic neřeší. “Nebavíme se o tom jet ožralej jak slíva!! Ale o tom dát si k obědu skleničku piva, naprostý standard na západ od našich hranic. Mnohem větší strach mám z agresivní jízdy, kterou potkávám na českých silnicích denně - nulové rozestupy, lepeni, mobily v rukách, to je mnohem horší!“ vysvětluje svůj pohled jeden ze zastánců prolomení nulové tolerance.
Nehody podle nich mnohem častěji způsobí řidiči, kteří mají víc než 0,5 promile, nebo se prostě nevěnují řízení. “Když mluvíte o 100% soustředění, myslím že je daleko větší problém telefony, než jedno pivo,“ podotýká další šofér. “Když má někdo řekněme 0,2 promile, prostě minimální zbytkáč, myslíte že je to nebezpečnější než člověk agresivní nebo nevyspalý?“
A mnozí poukazují na zkušenosti ze zahraničí. “V Anglii, kde je povoleno ještě více, se jezdí z cele Evropy nejlépe. Vládne tam předvídavost a ohleduplnost,“ zní jeden z názorů.
V Česku se alkohol za volantem netoleruje a je jedno, kde se alkohol vzal a kolik ho bylo. V praxi se v rámci zákona o silničním provozu pracuje s tzv. fyziologickou hladinou 0,2 promile, tedy s možnou odchylkou, od níž se naměřené hodnoty odečítají.
Nekompromisní postup nedávno potvrdil i Ústavní soud - posvětil trest pro řidiče, který hranici odchylky překročil o minimální hodnotu 0,03 promile. Více o případu zde:
Přísné Česko
Ministerstvo dopravy chce v novele silničního zákona zvednout finanční postih za alkohol za volantem. Za víc než 0,3 promile by hrozila pokuta 7000 – 25.000 korun. “Přibližně každá 8. osoba byla v loňském roce usmrcena v důsledku alkoholu a jiných návykových látek,“ argumentuje ministerstvo. Zároveň ale navrhuje snížit bodový postih ze sedmi na šest bodů.
Česko a také Slovensko patří v Evropě v (ne)toleranci alkoholu u řidičů k nejpřísnějším. Následuje Polsko s povolenými 0,2 promile alkoholu v krvi. Prakticky ve všech ostatních státech je pak tolerováno 0,5 promile. Nejbenevolentnější je Velká Británie s 0,8 promile. Zároveň však právě v Británii hrozí nejpřísnější postihy za jízdu s alkoholem v krvi, který překročí povolený limit. A také za zavinění nehody pod vlivem.
Nejnižší pokuty (od 95 euro) jsou v Chorvatsku, naopak nejvyšší kromě Británie (až 5 710 euro) hrozí i ve Švýcarsku (od 550 euro), Itálii (od 530 euro), Německu (od 500 euro), Nizozemsku (od 325 euro) či Rakousku a Slovensku (od 300 euro).