Evropská unie formálně odsouhlasila novelu předpisu EHK OSN, který bude od letošního září vyžadovat u všech nových vozidel upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy na všech předních i zadních sedadlech. Dosavadní předpisy EU, platné od roku 2009, vyžadovaly upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás pouze na sedadle řidiče.
Všechna nová auta budou muset mít od letošního září nový systém detekce nepřipoutaných cestujících. Zvukový signál se rozezní, i v případě, že senzory odhalí nepřipoutané cestující na zadních sedadlech.
U předních sedadele by měl systém “křičet“, jakmile rozpozná nepřipoutaného řidiče nebo spolujezdce už ve chvíli, kdy auto nastartuje. Na zadních sedadlech budou požadavky o něco nižší – signalizace se spustí až během jízdy.
“Schválení systému představuje významný krok ke zvýšení bezpečnosti ve vozidlech,“ uvedla Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (ETSC), která o pokročilou detekci nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech dlouho usiluje.
Bezpečnostní pás je pořád nejúčinnějším prvkem pasivní bezpečnosti. Přestože je jeho používání v zemích EU povinné. Na předních sedadlech ho podle průzkumů používá 88 % cestujících a na zadních jen 74 %
Výrazně horší je to v dodávkách a náklaďácích. A také v autobusech.
Pravděpodobnost smrtelného zranění v případě nehody je u nepřipoutaných samozřejmě vyšší. Z odhadů ETSC vyplývá, že kdyby 99 % cestujících v EU používalo pásy, zabránilo by se celkem 900 úmrtím.
V Česku nemělo pás 80 obětí loňských nehod, což je víc než čtvrtina ze všech mrtvých v osobních autech. Z toho bylo 60 řidičů, 9 spolucestujících na předních a 11 spolucestujících na zadních sedadlech. Dalších 153 lidí bez zapnutého pásu utrpělo při nehodách na tuzemských silnicích těžké zranění.
“Osoby nepřipoutané bezpečnostním pásem se v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice každoročně významně podílí jak na všech usmrcených, tak těžce zraněných osobách,“ varuje Centrum dopravního výzkumu (CDV).
Nepřipoutání se bezpečnostním pásem nebo jízda na kole bez přilby bylo druhým nejčastěji evidovaným přestupkem v rámci bodového hodnocení řidičů. “V povědomí některých lidí se, bohužel, stále vyskytuje mýtus, že se ve vozidlech na zadních sedadlech není nutné poutat. Toto vychází z dnes již dávné historie, kdy vozidla nebyla vzadu vybavená
bezpečnostními pásy.“ říká ředitel CDV Jindřich Frič.
V nedávné anketě, která proběhla na webu Observatoře bezpečnosti silničního provozu, 2,2 % respondentů přiznalo, že se na zadních sedadlech nikdy nepoutá, dalších 5,1 % se pak většinou nepoutá. Nepřipoutaná tak na zadních sedadlech jezdí víc než čtvrtina pasažérů.
“V souvislosti s uvedenými tragickými následky nehod, důrazně apeluji na všechny pasažéry ve vozidlech, aby používali základní bezpečnostní prvek vozidel, tzn. bezpečnostní pás ne proto, že jim hrozí sankce, ale proto, že mohou přijít o to nejcennější,“ upozorňuje Frič.