Je to jedno nejvzácnějších a nejkrásnějších aut historie. A taky nejdražší auto, které se kdy prodalo v aukci. Soud v Itálii teď rozhodl, že je zároveň uměleckým dílem. Už víte?
Za tyhle kousky nejbohatší sběratelé sypou miliony. Vyrobeno bylo pouze 36 kusů a jeden z nich drží rekord nejdražšího auta prodaného v aukci - neznámý boháč za něj dal neuvěřitelných 48,8 milionu dolarů, tedy v přepočtu přes miliardu korun.
Soud v italské Boloni teď dokonce posuzoval, jestli takové auto může být uměleckým dílem. A rozhodl, že ano. Není divu - Ferrari 250 GTO je dílo mistrů. Rozhodnutí ho zařadilo do stejné kategorie jako díla Da Vinciho a Picassa, píše britský Daily Mail.
Ferrari 250 Gran Turismo Omologato vzniklo ve zlatém věku sportovních vozů na začátku 60. let minulého století a jeho skvělý třílitrový dvanáctiválcový motor i úžasný design pomohl italské značce na výsluní. Tahle auta právem patří k pokladům a na každé aukci, kam se některé z nich dostane, padají rekordy. Ostatně i mimo ně jsou ochotni sběratelé platit neskutečné částky.
Teď se GTO dostalo až k soudu. Soukromá společnost z italské Modeny, kde sídlí i muzeum Enza Ferrariho, totiž chtěla vyrábět repliky vzácného vozu. To se samozřejmě slavné italské automobilce vůbec nelíbilo.
Soud v Boloni tento týden rozhodl, že Ferrari má na svůj legendární model výhradní práva a design vozu je duševním vlastnictvím automobilky z Maranella. Navíc uznal, že klasické Ferrari 250 GTO je umělecké dílo, a jako takové nemůže být replikováno nebo napodobováno. Podle soudců uměleckou hodnotu vozu dokazují četná ocenění - originální linie a další estetické prvky podle nich učinily z 250 GTO jedinečný ikonický automobil.
No jen se na něj podívejte...
“Je to poprvé, kdy bylo v Itálii auto uznáno za umělecké dílo,“ komentoval rozhodnutí soudu mluvčí automobilky Ferrari. “Je to speciální vůz nejen díky své kráse, ale i dlouhé závodní historii,” dodal.
GTO se vyrábělo mezi lety 1962 a 1964 a následně sbíralo úspěchy v Le Mans, ve Spa, v italském šampionátu vozů GT i v automobilové verzi Tour De France.
Všech 36 vyrobených kusů se dochovalo, i když některé byly během let upraveny.
Tohle je vůz z roku 1962, který aukční dům Sotheby's vloni v srpnu vydražil v Kalifornii v přepočtu za miliardu korun: