Prostředky na opravu nebo výměnu kola patří spolu s výstražným trojúhelníkem a autolékárničkou k povinné výbavě každého osobního auta. Současná legislativa umožňuje u velké části moderních automobilů nahradit rezervu pneumatikami s možností nouzového dojezdu, případně takzvanou lepicí sadou. Existuje vícero způsobů, jak bezpečně opravit nebo vyměnit pláště s defektem. Každý z nich vyžaduje různé dovednosti a výsledek opravy může ovlivnit další užívání pneumatiky.
Nejeden řidič se na svých cestách potkal s nepříjemnou situací v podobě defektu. Existuje několik ověřených způsobů, jak nepříjemnou situaci vyřešit. V dnešní době už není nutné zvedat auto na hever. Jakou musíte mít výbavu a jak správně postupovat? Podívejte se na tipy společnosti Continental.
”Podle platné legislativy patří prostředky na výměnu pneumatiky k povinné výbavě každého osobního automobilu. S postupem technologií se vytratila povinnost vozit rezervní pneumatiku. V současnosti existuje několik způsobů předcházení defektu, nebo i cest, jak defekt dočasně i natrvalo odstranit, bez nutnosti zvedání vozidla na heveru a demontáže kola,“ uvádí Juraj Ižvolt, šéf marketingové divize Continental Barum.
Jak správně zajistit bezpečnost posádky?
Vždy je však důležité dodržovat postupy zajišťující bezpečnost celé posádky. ”Když zjistíte, že s vaší pneumatikou není něco v pořádku, vyhledejte bezpečné místo pro zastavení, vypněte motor a zatáhněte ruční brzdu. Před vystoupením z auta si nezapomeňte nasadit reflexní vestu a rozložit výstražný trojúhelník,” popisuje Aleš Langer z oddělení Technického zákaznického servisu Continental Barum.
Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích je řidič povinen trojúhelník umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 metrů, na dálnici nejméně 100 metrů za vozidlem. V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší. “Jízda s prázdnou pneumatikou je velmi nebezpečná. Obzvlášť při vysoké rychlosti může dojít i k vážné nehodě. Kromě toho, pokud jezdíte na podhuštěných pneumatikách, nastane za určitou dobu i jejich nevratné poškození,“ doplňuje Langer.
Rezerva: špinavá práce, ale ověřená klasika
Výměna kola patří mezi nejšpinavější, nejdéle trvající a nejpracnější způsob, kterým můžeme defekt opravit. Ale pokud jde díru větší než šest milimetrů, nemá řidič jinou možnost.
Rezervní kolo může být dojezdové, nebo plnohodnotné. Při použití dojezdového kola musí řidič myslet na dodržování maximální rychlosti jízdy (80 km/h). Jestliže dojde k propíchnutí pneumatiky v zimě a použijeme rezervu dojezdovou či plnohodnotnou, musíme přizpůsobit i styl jízdy, jelikož rezerva má letní dezén.
Po nasazení rezervy je nutné zkontrolovat i tlak v pneumatice. V autě leží i několik let a existuje velká pravděpodobnost, že potřebuje dofouknout.
Podle loňského průzkumu společnosti Continental až 71 procent řidičů nemá na svém voze monitoring tlaku v pneumatikách, proto nesmí na kontrolu tlaku zapomínat. Tento průzkum rovněž ukázal, že tlak pravidelně kontroluje jen 36 procent řidičů a necelých 11 procent ho kontroluje jen při výměně pneumatik nebo po defektu.
Poškozenou pneumatiku umí ve většině případů kvalitní pneuservisy opravit, takže je možné ji posléze znovu používat.
Opravné sady ušetří práci i místo v kufru
Kdysi měla všechna vozidla v základní výbavě rezervu, nejčastěji schovanou v kufru. V současné době se snaží nejen výrobci automobilů hledat skladnější a jednodušší řešení, díky kterému není nutné kolo měnit. Velkou oblibu si získaly speciální spreje nebo lepicí sady.
Jedním z řešení je použití sady na opravu pneumatik, která zvládne opravit defekt až do průměru šesti milimetrů. Například Set ContiMobilityKit od Continentalu je vyvinutý tak, aby si i řidiči bez větších technických znalostí mohli lehce opravit poškozený plášť a dojet na plnohodnotnou opravu do servisu. Set obsahuje kompresor napájený z 12V zásuvky, láhev se speciální těsnicí kapalinou, rukavice a návod. “Kompresor, který je součástí balíčku, se navíc dá použít i pro pravidelnou kontrolu tlaku pneumatik,“ doplňuje Aleš Langer.
Po aplikaci těsnicího prostředku se s opravenou pneumatikou dá dojet až na vzdálenost 200 kilometrů při maximální rychlosti 80 km/h. Sada na opravu plášťů je plnohodnotnou náhradu rezervy, avšak jen jako dočasné řešení, návštěvě pneuservisu se rozhodně nevyhnete.
Set nelze použít v případech, kdy byla pneumatiky zničená v důsledku jízdy s nedostatečně nahuštěnou pneumatikou, když není poškození viditelné na dezénu, ani při poškození bočnice. Před použitím setu si pozorně přečtěte návod k použití a dodržujte všechny bezpečnostní pokyny.
Na malé defekty stačí sprej
Opravu pomocí speciálního spreje zvládne téměř každý, navíc bez nutnosti demontáže kola. Aplikace probíhá velmi jednoduše, stačí nastavit vůz tak, aby byl poškozené místo směřovalo dolů, a vyčistit trhlinu. Následně protřepte sprej, připevněte ho na ventilek pneumatiky a pomocí stlačeného vzduchu nastříkejte speciální tekutinu do pláště. Ta nateče do praskliny a utěsní ji. Po aplikaci je nutné ji nechat dvacet až třicet minut zaschnout. Teprve potom můžeme kolo dofouknout.
Způsobe je to sice jednoduchý, ale sprej funguje jen na defekty o velikosti dva až tři milimetry. Také je důležité se řídit instrukcemi výrobce, který uvádí, jakou rychlostí je povolené s takto opravenou pneumatikou jezdit. Po použití spreje musí řidič v co nejkratší době vyhledat pneuservis. Tam spreje nemají příliš v oblibě, jelikož následná oprava pneumatiky je náročnější.
Jde to i bez opravy!
Vlivem vývoje technologií přicházejí výrobci s alternativami, umožňujícími jízdu s defektem a bezpečný dojezd do cíle bez nutnosti jeho opravy. Při takových řešeních je však povinné, nebo doporučené mít ve vozidle systém sledování tlaku v pneumatikách.
Continental u některých pneumatik využívá technologii ContiSeal. Ta dokáže eliminovat asi 80 procent všech poškození běhounu až do průměru pěti milimetrů. Vnitřní lepivá viskózní těsnicí vrstva všechny drobné defekty sama zacelí, bez nutnosti zastavovat vozidlo. Funkce pláště zůstává zachována ve stejné podobě jako u pneumatik bez poškození. Řidiči tak většinou ani nepostřehnou, že došlo k defektu.
Další možností jsou pneumatiky se zesílenými bočnicemi. Díky speciální technologii nedojde po defektu k deformaci pláště mezi vozovkou a ráfkem a nehrozí nebezpečné svléknutí pláště, poškození ráfku nebo celé nápravy. Dojezd nenahuštěné pneumatiky se zesílenými bočnicemi je 80 kilometrů, což většinou umožňuje bezpečnou cestu do nejbližšího pneuservisu. ”Při použití takových plášťů musíme mít v autě instalovaný systém sledování tlaku v pneumatikách, nejlépe v kombinaci s elektronickou stabilizací (ESC),“ doplňuje Aleš Langer.
Asistenční služba
Při výměně poškozené pneumatiky potřebujeme ve většině případů mít určité znalosti a neobejdeme se bez zašpiněných rukou. Opravné sady nemusí stačit na dojezd do cíle a jejich použití může prodražit následnou opravu plášťů. Řešením může být samozřejmě i asistenční služba.
Balíčky asistenčních služeb jsou často součástí smluvního povinného pojištění, avšak často zahrnují jen základní asistenci v případě nehody — opravu vozidla na místě a zabezpečení odtahu.
Už při pojištění vozidla zvažte přidání komplexní asistenční služby. Ta vám může pomoci při mnohých událostech, souvisejících s pojištěním vozidla v ČR, ale i v zahraničí (například v případě defektu, zabouchnutí klíčů ve vozidle, natankování nesprávného paliva, a dokonce i při krádeži vozu).