Sada pneumatik není malou investicí, a tak se vám jistě hodí pár rad k tomu, aby vám vydržely co nejdéle.
“Pneumatiky jsou důležitou investicí, protože mají klíčový vliv na bezpečnost jízdy. Můžete mít auto prošpikované elektronikou, ale pokud máte sjeté pneumatiky, není vám to nic platné. Navíc pojišťovny nemusí uhradit všechny škody způsobené auty s pneumatikami ojetými pod minimum,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA.
Co ovlivňuje životnost
Na otázku, jak dlouho vám vydrží nové pneumatiky neexistuje přesná odpověď. Někomu vydrží pneumatiky 30 000 km, někomu 40 000 km a někomu dokonce 60 000 kilometrů. Na čem to záleží? Skutečností, které ovlivňují životnost pneumatik je více. Životnost závisí na povrchu vozovky, na typech silnic, na údržbě, na typu vozu, způsobu jízdy a samozřejmě na typu pneumatiky.
Jiný kraj, jiné opotřebení
V různých krajích používají různé materiály na povrchy silnic. Některé povrchy brousí pneumatiky více a některé méně. Podle toho, jaký materiál byl při stavbě silnice použit. Rozhoduje také členitost terénu. Někdo jezdí v horských oblastech, kde se silnice klikatí podél řek nebo stoupají nahoru a klesají dolů. Ten bude mít určitě vyšší míru opotřebení pneumatik než někdo, kdo bydlí v rovinách u Kolína. Také řidiči ve městě, kde se neustále brzdí a rozjíždí, budou mít vyšší opotřebení než ti, kteří jezdí více mimo město.
Styl jízdy a typ vozidla
Jedno protočení pneumatik na křižovatce znamená stejné opotřebení jako 400 km klidné jízdy po silnici první třídy. Agresivním řidičům ubývá vzorek rychleji než řidičům defenzivním. V nevýhodě jsou vozy vyšších tříd. Víc váží a obvykle se pohybují vyššími rychlostmi.
Horké počasí
Na opotřebení má kromě váhy vozidla a rychlosti vliv také teplota. Největší opotřebení tak zaznamená řidič ve žhavém létě na německé dálnici, kde může jet přes 200 km/h. To vzorek mizí doslova před očima.
Péče o pneumatiky
Péče o pneumatiky zahrnuje především dodržování předepsaného tlaku a kontrola opotřebení. Minimální hloubka dezénu letní pneumatiky je 1,6 mm. I bez měřítka poznáte, že je pneumatika opotřebená. Dnešní pneumatiky mají v obvodových drážkách malé indikační výstupky. Když je běhoun zarovnaný s výstupkem, je čas pneumatiky vyměnit.
Pneumatiky se opotřebovávají více na kolech, která zabírají a zatáčí. Proto je dobré každou sezónu vyměnit jejich pozici na stejné straně vozidla. Přední za zadní a naopak. Při přezutí před sezónou je dobré nechat kola vždy vyvážit. Také seřízená geometrie a funkční tlumiče pomáhají udržet dlouhou životnost pneumatik.
Výběr vhodného modelu
Vyšší cena neznamená vždy delší životnost. Kilometrový výkon je pouze jednou z vlastností, které výrobci pneumatik chtějí dosáhnout. Mimo to se také snaží, aby pneumatika měla vynikající brzdné vlastnosti za sucha i za mokra, skvělý odvod vody při vysokých rychlostech nebo vysokou přilnavost v zatáčkách. Všechny tyto vlastnosti mohou být na úkor kilometrového výkonu.
“K nejdražším pneumatikám patří sportovní modely. Životnost u nich ale není hlavním parametrem. Vysokým kilometrovým výkonem se vyznačují spíše pneumatiky ve středních cenových hladinách. Před nákupem se proto rozhodně vyplatí věnovat trochu času porovnání vlastností pneumatik na internetu,” radí Pavel Foltýn z Auto ESA.