Cena dálničních známek se zatím zvedat nebude. Rozhodla o tom v pátek Sněmovna, která zároveň odhlasovala zavedení elektronických známek. Ty od roku 2021 mají nahradit současné papírové nalepovací kupony.
Roční dálniční známka stojí pro osobní auta 1500 korun. Je to maximální částka, kterou může stát podle zákona vybírat. Ministerstvo dopravy ale chtělo zvýšit limit až na 2000 korun, připravovalo si tak půdu pro budoucí zdražení.
Nepopulární krok vláda na jaře odmítla, před časem ale se stejným návrhem přišel poslanec ANO Martin Kolovratník. "Důvodem pro zvýšení zákonného limitu, který se měnil naposledy v roce 2009, je zejména skutečnost, že již od roku 2012 je výše ročního poplatku stanovena na horní hranici současného limitu a není tak možno reagovat na obecný růst nákladů souvisejících s výstavbou, opravou a údržbou zpoplatněné dopravní infrastruktury a na růst inflace v posledních letech," napsal k návrhu.
A vyvolal bouři hodně negativních reakcí. Většina řidičů odmítá za české dálnice platit víc. Obzvlášť v době, kdy provoz na D1 komplikuje celá řada uzavírek. Současný ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) je pak narychlo ujišťoval, že zdražení by bylo nefér a že na něj nepřistoupí.
O návrhu na zvýšení limitu pro roční sazbu hlasovali v pátek poslanci. Rozhodli, že horní hranice zůstane na současných patnácti stovkách a Kolovratníkův pozměňovací návrh jednoznačně odmítli.
Diskuzi o případném zdražení hodlá ministerstvo dopravy znovu otevřít nejdříve po dokončení modernizace D1.
Odmítli i zrušení poplatku
Poslanci zamítli i návrh poslance Jana Skopečka (ODS). Ten naopak chtěl kvůli současnému stavu D1 na příští rok dálniční poplatky úplně zrušit.
Naopak prošla změna sazebníku mýtného pro vozidla nad 3,5 tuny. Poplatky by měly být nově odstupňovány podle emisí a hluku - platit se bude podle toho, do jaké emisní třídy kamion spadá i podle toho, ve které denní době po dálnici jede.
Úpravou ceníků se Sněmovna zabývala v souvislosti s vládním návrhem zákona, který mění systém placení - dosavadní zastaralé papírové kupony nahradí od roku 2021 elektronické známky. Sněmovna tento termín v pátek potvrdila. To samé ještě musí udělat Senát.
Elektronické známky umožní úhradu přes internet nebo aplikaci. Motoristé také budou mít šanci zaplatit poplatek na 365 dní, nikoliv za kalendářní rok. Dosud kupony platily vždy jen do konce kalendářního roku a nerozlišovalo se, jestli majitel auta známku pořídil už od ledna nebo ji potřeboval z nějakého důvodu koupit až v průběhu roku.
Zachována zůstane i možnost pořídit si desetidenní a měsíční známku. Ty v současností stojí 310 a 440 korun.
Platby budou kontrolovat kamery. Systém podle registračních značek rozpozná, které vozy mají zaplaceno. K prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány.
Poprvé se bude rozlišovat pohon jednotlivých aut. Od poplatků by mohly být osvobozeny elektromobily a auta na vodík. U hybridů bude rozhodovat, kolik emisí vypouštějí (nesmí přesáhnout limit 50 gramů na km). Za půlku by mohli jezdit majitelé aut na stlačený zemní plyn (CNG). Od dálničních poplatků nejspíš budou osvobozeny i historické vozy s veteránskou registrační značkou.
Zavedení elektronických známek by podle ministerstva dopravy mělo zvýšit příjmy z dálničních poplatků o 220 milionů korun za rok a zároveň snížit náklady na provoz o dalších 120 milionů ročně.
"Cílem je zvýšení komfortu řidičů, elektronické kupony zabrání padělkům, automatizovaná kontrola pak zajistí, aby řidiči nejezdili po dálnicích bez úhrady příslušného poplatku. Peníze z dálničních kuponů jdou prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury zcela zpět do oprav a nových silničních staveb," dodává ministerstvo.
Podívejte se na reportáž TV Nova: