Automobilka Kia v Česku rozšiřuje nabídku o dvě nová, čistě bateriová provedení modelů e-Niro a e-Soul. Dealeři začali přijímat objednávky, první elektromobily začnou dodávat v průběhu příštího roku.
Crossovery e-Niro a e-Soul vstupují na český trh se stejnou cenovkou. Dostupné budou v jediné výbavě Exclusive s možností výběru ze dvou pohonů s nulovými emisemi.
V případě standardního dojezdu (289 km na jedno nabití u e-Niro / 277 km u e-Soul) je cena 1 149 980 korun. S prodlouženým dojezdem (455 km u e-Niro / 452 km u e-Soul) a baterií se zvýšenou kapacitou (64 kWh) je cena 1 199 980 korun.
Pořizovat si slabší verzi při takovém cenovém rozdílu tak nedává příliš smysl.
“Rostoucí kapacita baterií plně elektrických vozidel, která za posledních devět let vzrostla třikrát. Očekáváme, že tento trend bude i nadále pokračovat a různé varianty bateriových pohonů budou v konvenčních vozech stále dostupnější,“ říká generální ředitel Kia Motors Czech Arnošt Barna.
Nová generace e-Niro disponuje aktuálně nejdelší dojezdovou vzdáleností na čistě elektrický pohon z nabízených modelů značky Kia na českém trhu.
Kia e-Niro je sesterským modelem Hyundai Kona Electric a po Evropě velmi dobrá hodnocení a mimo jiné vyhrála anketu o auto roku magazínu What Car? Porazila 23 konkurentů a stal se tak prvním elektromobilem, který ocenění získal.
Na dobré recenze navazuje i poměrně slušný zájem zákazníků v západní Evropě, kde už se e-Niro nějaký čas prodává.
Zástavba elektrického pohonu má jen minimální dopad na prostor a e-Niro tak dokáže nabídnout větší praktickou využitelnost a variabilitu než řada jiných elektromobilů či hybridů.
Rozvor crossoveru o délce 2700 mm nabízí slušný prostor pro cestující. Karoserie díky své šířce 1805 mm a výšce 1560 mm zajistí dost místa v oblasti ramen vpředu i vzadu. Při délce 4375 mm má e-Niro i dost místa v zavazadelníku (451 litrů).
e-Niro je vybaveno lithium-iont polymerovým akumulátorem s kapacitou 64 kWh. Na jedno nabití zvládne dojezd přes 455 km (v kombinovaném cyklu podle WLTP) s nulovými emisemi CO2. V městském cyklu WLTP pak prý e-Niro dokáže na jedno nabití urazit až 615 km.
Elektromotor o výkonu 150 kW (204 koní) a točivém momentu 395 Nm, s nímž e-Niro zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy.
Levnější varianta má akumulátor o kapacitě 39,2 kWh, který zajistí dojezd až 289 km na jedno nabití. Spolupracuje s motorem o výkonu 100 kW (136 koní) a stejném točivém momentu 395 Nm; vůz v tomto případě zrychlí na 100 km/h za 9,8 sekundy.
Po připojení k rychlodobíjecí stanici o výkonu 100 kW se vůz dobije z 20 na 80 % za 42 minut.
Model e-Soul se představuje ve druhé generaci a navazuje na svého předchůdce Soul EV, jehož prodej byl v Česku zahájen v září roku 2014.
Nový e-Soul navazuje na kultovní ztvárnění první generace Soul EV a i s novými panely karoserie si zachovává své charakteristické hranaté proporce.
Městský crossover měří na délku délce 4195 mm a přerostl svého předchůdce o 55 mm. Liší se i rozvorem 2600 mm (+30 mm) a o 25 mm delším předním převisem.
e-Soul je vybaven novou generací lithium-iont polymerových baterií, které nabízí vyšší kapacitu. V nabídce je hnací ústrojí s prodlouženým nebo standardním dojezdem (stejně jako u e-Niro je kapacita 64 kWh, nebo 39,2 kWh).
I s výkony je na tom e-Soul stejně jako e-Niro: 204 koní u modulu s vyšší kapacitou a 136 koní u slabší baterie. Točivý moment až 395 Nm. Elektromotory tak proti předchozí generaci ve všech ohledech výrazně posílily.
Sympatická elektrická “krabička” e-Soul absolvuje až 452 km na jedno nabití (v kombinovaném cyklu podle WLTP) s větší baterií, standardní e-Soul s menší kapacitou baterie dojede na jedno nabití až 277 km.
Oba elektromobily mají ve výbavě řadu vyspělých asistenčních systémů a bezpečnostních prvků, například systém autonomního nouzového brzdění (FCA), aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), aktivní systém reagující na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (RCCW) nebo systém sledování mrtvého úhlu (BCW).
Obě bateriové varianty modelů e-Niro a e-Soul se české veřejnosti představí na specializovaných exhibicích zaměřených na elektromobilitu, například na veletrhu čisté mobility e-Salon, který se koná v listopadu pražských Letňanech.