Přestože česká republika patří mezi automobilové velmoci, Češi jezdí ve stále starších autech. Průměrné stáří osobních aut u nás poprvé překonalo hranici patnácti let. Motorky jsou ještě starší, těm je v průměru téměř 33 let.
Bobík, Máňa nebo Šatovka. Češi svým autům často dávají jména, a hlavně - neradi je mění za novější.
“S autem jsem spokojený, už jsem s ním najel 251 000 km, můj automechanik tvrdí, že ještě pár let bude sloužit, a tak ho měnit nebudu,“ přiznává i reportér TV Nova Petr Brzek.
V registru vozidel je u nás zapsáno přes 5,5 milionu aut. Ve srovnání s evropským průměrem, který je něco přes deset let, je ale jejich stáří alarmující. “Stáří vozového parku v České republice u osobních automobilů máme hodně vysoké. Celou řadu let zpátky stoupá a dneska dosahuje hranice kolem patnácti let,“ potvrzuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.
Hlavní důvod? Finanční možnosti Čechů. “Příčin to má mnoho, samozřejmě ekonomika je primární. A máme též velmi vysoký průměr individuálně dovážených vozidel, kterých se vozí až 190 tisíc ročně,“ doplňuje Pokorný.
Zájem o stará auta potvrzují i autobazary, některé prodávají denně 4 až 6 aut starších 15 let. “Všichni tady mají hluboko do kapsy a opravdu jediná auta, která se prodávají, jsou felicie nebo jedničkové oktávky pod 20 tisíc korun,“ popisuje Tomáš Melecký z autobazaru u Ostravy.
Podíl na trhu ojetých aut ale u těch nejstarších postupně klesá. Češi je totiž moc neprodávají, spíš si je nechávají, většinou si hýčkají starší škodovky, dokud jezdí. Klidně 20 let a víc.
Odborníci ale upozorňují, že starší vozidla jsou méně bezpečná. “Nejsou tam elektronické asistenty, nejsou tam například nafukovací vaky, nebo jich není takový počet,“ říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
A rostou také náklady na servis. Podle odborníků je hranice většinou kolem osmi let. Péče o starší auto se může hodně prodražit, problémy jsou stále častější a je třeba investovat do větších oprav.