Bugatti EB110 je ikonický supersport z 90. let. Vznikl v roce 1991 jako pocta zakladateli značky Ettore Bugattimu k 110. výročí jeho narození. Teď má i tohle legendární auto vlastní poctu - Bugatti představilo Centodieci, úžasnou moderní interpretaci klasické “stodesítky”.
Bugatti na tradiční kalifornské přehlídce luxusních vozů Pebble Beach Concours d’Elegance představilo úžasný hypersport. Centodieci znamená v italštině sto deset. Exkluzivní vůz oslavuje 110 let od založení automobilky a zároveň vzdává hold kultovnímu modelu EB110 SuperSport.
Bugatti Centodieci má design jiných moderních hypersportů této značky, vzpomínka na EB110 je ale zřejmá: Přední “podkova” je menší než je u současných vozů Bugatti a vodorovné žebrování s přívody vzduchu v mřížce chladiče je jasnou reminiscencí na “stodesítku”. Připomínají ji i uzoučká přední světla, velké křídlo vzadu a výrazný difuzor.
B sloupek zdobí další společný prvek - pět otvorů pro přívod vzduchu. Ten chladí osmilitrový čtyřikrát přeplňovaný šestnáctiválec do W, který je stejně jako u EB110 viditelný pod prosklenou částí zádě.
Základem pro Centodieci bylo Bugatti Chiron, vyladěný motor má výkon 1600 koňských sil, což je ještě o 100 víc než stejná jednotka dodává Chironu. Centodieci navíc o slušných 20 kilogramů odlehčili (šetřilo se například i na stěračích), takže dokáže sprintovat ještě o pár desetin vteřiny rychleji než Chiron. Na 100 km/h se z nuly dostane za 2,4 sekundy, na dvojnásobek za 6,1 sekundy a na 300 km/h za 13,1 sekundy!
Maximální rychlost ale v Bugatti elektronicky omezili “jen” na 380 km/h, Chiron to může rozbalit na 420 km/h.
Automobilka vyrobí pouhých deset kousků exkluzivního modelu. Cena je podobně neuvěřitelná jako auto samo. Startuje na 8 milionech eur, tedy přes 206 milionů korun.
Legendární EB110 bylo ve své době zjevením. Na začátku 90. let ukázalo cestu, kterou se pak ubíral design hypersportů:
K výročí narození Ettore Bugattiho vznikla nejdřív GT verze. Už tehdy to byl nejrychlejší sporťák světa. Ale u toho nezůstalo - po dalším odlehčení a zvýšení výkonu vyjel EB100 SuperSport. A všem spadla brada.
EB110 SS dokázalo zrychlit z nuly na sto za 3,3 sekundy, maximální rychlost mělo tehdy neuvěřitelných 350 km/h. Všichni ho chtěli mít…
Značce Bugatti sídlící ve francouzském Molsheimu však obdivovaný model vrátil slávu jen na chvíli. Z finančních problémů ji pak vytáhl až Volkswagen, který automobilku v roce 1998 připojil do svého koncernu.