Bezklíčové systémy odemykání a startování jsou zranitelným místem mnohých nových aut. Zloději dokáží speciálním zařízením “ukrást” signál klíče a jednoduše se do vozu dostat i ho nastartovat. Britský magazín What Car? otestoval sedm nových aut, aby zjistil, jak snadno se dají bez klíče otevřít a jak snadno s nimi cizí člověk odjede bez souhlasu majitele. Podívejte se, jak to dopadlo.
Dva odborníci na zabezpečení dostali úkol - pomocí digitálních technologií otevřít auto, nastoupit a odjet. Bez klíče. Testem prošlo sedm nových aut.
Je to už dobře známá slabina moderních aut vybavených bezklíčovým odemykáním. Majiteli stačí mít klíček v kapse nebo tašce, když se přiblíží k vozu, stačí aby se dotkl kliky nebo za ní zatáhl a auto se otevře. Uvnitř pak nastartuje tlačítkem. Klíč totiž vysílá specifický signál, když ho zachytí antény v karosérii vozidla (zhruba na vzdálenost 5 metrů), auto je možné otevřít, imobilizér a případně i alarm se vypne.
Je to pohodlná vychytávka, ale snadno zneužitelná. Zloději se speciálním zařízením za pár stovek dolarů umí signál z klíčku zesílit. Ten pak vůbec nemusí být blízko vozu, aby ho šlo otevřít a nastartovat. Signál se dá zesílit až na 50 metrů dokonce přes zeď domu, když nicnetušící majitel auta klidně spí a klíčky má položené v předsíni.
Takových případů už jsou mraky. Zlodějům stačí pár vteřin a jsou i s autem fuč bez použití násilí.
Keyless systémy bývaly výsadou luxusních aut, postupně se ale rozšiřují i do nižších tříd. Na silnicích už jezdí tisíce takových vozidel. Ve výbavě je mají nová i lehce ojetá auta.
“Nezávislé vyšetřování upozornilo na zranitelnost bezklíčových systémů už před deseti lety a výrobci automobilů byly informováni,“ říká specialista na zabezpečení aut Ron Cliff. Podle něj výrobci od té doby udělali pro větší ochranu svých vozů málo.
Automobilky se ale snaží vymyslet, jak je lépe zabezpečit. Investují nemalé prostředky. Britský Jaguar Land Rover ztížil vystopování signálu zavedením ultra širokopásmové rádiové technologie, která kód vysílá přes celou škálu frekvenčních kanálů. Další výrobci mají na klíčkách tlačítko, kterým lze signál deaktivovat ve chvíli, kdy je majitel doma vytáhne z kapsy. Například Škoda Auto vybavila klíčky senzorem pohybu, který vypne vysílaný signál, když je klíček určitou dobu v klidu. Podobný způsob zvolili v Audi, BMW, Fordu i Mecedesu.
Odborníci ale varují, že ani pokročilé systémy nejsou spolehlivé. Co když zloděj zesílí a naskenuje signál už ve chvíli, kdy majitel od vozu odchází a klíček se mu pořád pohybuje v kapse?
Magazín What Car chtěl zjistit, jak zabezpečení nových a lehce ojetých aut funguje. Dva bezpečnostní experti dostali za úkol se bez použití násilí jakkoliv dostat do sedmi vybraných aut s bezklíčovým odemykáním a pokusili se nastartovat.
V pěti případech falešní zloději použili elektronické zařízení - anténu pro načtení signálu z přívěsku na klíče a zesilovací jednotku, která přebírá kód u dveří automobilu. Na dvou autech odemkli dveře mechanicky pomocí “nářadí” na otevírání zámků. Redakce měřila čas, za jak dlouho se jim to povede.
Jak sedm testovaných vozů dopadlo?
Když byly vozy vybaveny pokročilejším zabezpečením, dokázali falešní zloději odjet jen se dvěma z nich. A to za 60 vteřin nebo méně. Když bylo dodatečné zabezpečení mimo provoz, “ukradli” experti šest ze sedmi aut. Jediné, které nedokázali nastartovat, byl byl Land Rover Discovery s ultra širokopásmovou rádiovou technologii.
Audi TT RS Roadster
- pokud byl klíč neaktivní (delší dobu v klidu), expertům se nepodařilo auto ani odemknout, natož nastartovat.
- pokud byl klíč v pohybu, falešní zloději auto odemkli a mohli odjet za pouhých 10 vteřin.
Keyless systém je součástí příplatkové výbavy. Ovladač má senzor pohybu, ale ten signál deaktivuje až poté, co je klíč 15 minut v klidu. ”Neustále pracujeme na zdokonalování našich bezpečnostních opatření, abychom takové manipulaci předcházeli nebo jí znemožnili. Pečlivě sledujeme, jak zloději pracují, a diskutujeme o tomto tématu s policií i pojišťovnami.,“ uvedl mateřský koncern VW Group.
BMW X3 xDrive20i M Sport (model 2018)
- pokud byl klíč neaktivní, expertům se nepodařilo auto ani odemknout, natož nastartovat.
- pokud byl klíč aktivní, odborníci se dostali do auta za 40 vteřin, za dalších 20 ho nastartovali.
Testovaná X3 měla digitální inteligentní klíč s technologií snímače pohybu, který automaticky vypne signál vysílaný z klíče, když je po určitou dobu nečinný. Podle testu to trvalo 2 minuty. Podle BMW mají pohybový senzor všechna nová BMW a Mini s bezklíčovým odemykáním. Majitelé řady starších vozů si mohou klíčky se čidlem pohybu pořídit dodatečně.
DS 3 Crossback Puretech 155
- odborníkům se podařilo během 5 vteřin nastoupit do auta a za dalších 5 vteřin ho nastartovat.
Keyless systém je součástí nejvyšší výbavy. Po zesílení signálu od klíčku vyskočily zapuštěné kliky ze dveří a snadné bylo i nastartovat motor pomocí startovacího tlačítka. ”Skupina PSA vytvořila specializovanou divizi, která analyzuje potenciální nebo prokázané slabiny v zabezpečení vozidel. Skupina PSA úzce spolupracuje s policejními a regulačními orgány s cílem analyzovat metody krádeží,” cituje What Car? vyjádření koncernu PSA.
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 140 ST-Line X
- pokud byl klíč neaktivní, expertům se nepodařilo auto ani odemknout, natož nastartovat.
- pokud byl klíč aktivní, dostali se do auta za 40 vteřin, za dalších 20 ho nastartovali.
U Fordu Fiesta také zafungoval senzor pohybu uvnitř ovladače. Klíčenka zabránila expertům otevřít auto, když ležela v klidu. Když byla v pohybu, byli schopni kód načíst a auto otevřít. Klíčenku s pohybovým senzorem podle Fordu dostane celá řada jejich aut a dodávek.
Land Rover Discovery SD6 306 HSE
- odborníci se dostali do auta za 20 vteřin, ale nastartovat ho nedokázali.
Ultra širokopásmová rádiová technologie zafungovala a neumožnila zachytit signál klíčku. Odborníkům se s pomocí speciálního nářadí povedl dostat dovnitř, odpojili alarm, ale nenastartovali.
Land Rover Discovery Sport TD4 180 HSE (model 2018)
- expertům se podařilo za 10 vteřin dostat do auta a za dalších 20 vteřin s ním odjet.
Land Rover nemá novou technologii u všech modelů. U Discovery Sport se falešní zloději dostali dovnitř opět s pomocí nářadí. Uvnitř se jim podařilo k palubnímu počítači připojit speciální zařízení, které načetlo kód pro nastartování startovacím tlačítkem.
Mercedes třidy A A220 AMG Line
- pokud byl klíč neaktivní, expertům se nepodařilo auto ani odemknout, natož nastartovat.
- pokud byl klíč aktivní, dostali se do auta za 30 vteřin, za dalších 20 ho nastartovali.
Třída A je vybavena bezklíčovým dálkovým ovládáním, které lze okamžitě deaktivovat stisknutím tlačítka nebo se vypne, když je po dobu dvou minut nehybné. ”Všechny naše klíče Keyless-Go lze vypnout dvojím stisknutím tlačítka zámku na klíči a nejnovější generace klíčů Keyless-Go je vybavena vestavěným snímačem pohybu. To znamená, že pokud je klíč nehybný - například v šuplíku nebo na háčku - po dvou minutách nevysílá žádný signál,” doplnil mluvčí Mercedesu.
Test ukázal, že pokročilejší systémy s pohybovým čidlem nebo manuálním vypínáním signálu fungují spolehlivě. Někteří výrobci umožňují k některým starším autům tento systém dokoupit.
U systémů bez pohybových čidel odborníci doporučují pro jistotu další zabezpečení. Bud ukládání klíčků do speciálních klíčenek a obalů, které fungují na principu Faradayovy klece a signál odstíní. Nebo pořízení trochu staromódního zámku na volant či na řadicí páku, který sice není nepřekonatelný, ale vyžaduje to námahu, což zloděje často odradí.