Jak těžkou překážkou jsou pro zloděje systémy moderních aut? Bohužel se stále častěji ukazuje, že téměř žádnou. Potvrzují to výsledky nedávného testu německého automotoklubu ADAC.
Zloději porážejí výrobce aut hrozivým skóre 230:7. Alespoň podle expertů z německého autoklubu ADAC. Ti otestovali 237 vozů 30 značek s bezklíčovým otevíráním. Jen sedm aut dokázalo odolat!
Bezklíčové systémy jsou u zákazníků stále oblíbenější, řada aut už je má v základní výbavě nebo se dají pořídit za malý příplatek.
A stále oblíbenější jsou i u zlodějů. Profesionálové totiž dokážou systém poměrně jednoduše obejít. Stačí jim k tomu elektronická hračka, která na dálku načte kód z klíče třeba umístěného doma blízko dveří, zesílí ho a pošle ho k autu druhému lapkovi s přijímačem. Hotovo, otevřeno. Pak stačí zmáčknout tlačítko a je dokonce nastartováno!
Případy z poslední doby ukazují, že takové zařízení není pro zloděje už nijak výjimečnou výbavou, dá se pořídit poměrně lacině na internetu. Nedávno před rychle narůstajícím počtem takových krádeží varovali například policisté z Liberecka.
"Je to bez vlámání, je to bez násilí a strašně tiché. Pachatelé musí být vždycky dva. Jeden ze zlodějů načte kód klíče, který stále vysílá," vysvětlil vyšetřovatel krádeží luxusních aut. Signál lze přenést až na sto metrů pomocí speciální antény, která to dokáže i přes zeď domu.
Všechno trvá jen několik vteřin.
Transport kradených aut provádějí najatí kurýři. Mají jedinou starost: po nastartování už nesmí motor za žádnou cenu vypnout, než dojedou do smluveného cíle.
Na Liberecku prý operují polsko-litevské gangy, které se až dosud soustředily na Německo a Česko používaly jako tranzitní zemi. Teď jsou v nebezpečí i auta českých řidičů. Třeba luxusní Mercedes za 3,5 milionu rozprodaný po dílech může podle soudního znalce vynést zlodějskému gangu i přes pět milionů korun.
Která auta v testu ADACu odolala?
Nejlepší výsledky má britská automobilka Jaguar Land Rover. Ubránil se Jaguar I-Pace, poslední verze Land Roveru Discovery i Range Rover Evoque. Jejich systémy přenášejí signál ve frekvenčním pásmu UWB a auto díky němu dokáže ověřit skutečnou vzdálenost klíčku.
Další čtyři vozy odolaly alespoň částečně: BMW i3, Infiniti Q30, Volvo XC60 T5 a Mazda 2. Buď nešly odemknout, nebo nastartovat.
Ostatních 230 aut podlehlo... Celý seznam testovaných modelů najdete ZDE.
ADAC varoval majitele aut, aby si u výrobců zjistili možnosti, jak se dá bezklíčový systém deaktivovat, aby nevysílal signál. Například když přijedou domů a nechávají vůz přes noc před barákem.
Existují i levné triky – klíčky zabalené do alobalu nebo schované v plechových krabičkách – experti ale upozorňují, že to není spolehlivé řešení. Na trhu jsou také speciální pouzdra na klíče, která umí signál spolehlivěji odstínit.