Škoda Auto zahajuje předprodej prvního sériově vyráběného elektromobilu CITIGOe iV. Základní verze bude stát 429.900 korun. Malý městský vůz doprovází na trh i plug-in hybridní Superb iV, jeho cena startuje na částce 876.900 korun. Zástupci automobilky to oznámili na autosalonu v německém Frankfurtu.
Tak už i Škoda najela na vlnu elektromobility. Historicky první sériově vyráběný a prodávaný elektromobil tuzemské značky bude uveden do výroby v druhé polovině letošního roku a k prvním zákazníkům zamíří počátkem toho příštího.
Předprodej odstartoval s cenou 429.900 korun za základní verzi.
"Zahájením předobjednávek pro český trh vysíláme jasný vzkaz veřejnosti, že to s eMobilitou myslíme vážně,“ říká šéf Škody Auto Luboš Vlček. “Chceme v předstihu oslovit ekologicky a ekonomicky smýšlející jednotlivce i firmy oceňující přednosti elektrického pohonu zejména v městském a příměstském provozu,” dodává automobilka.
Prvních 500 zákazníků, kteří si malou elektrickou škodovku závazně objednají, dostane po převzetí vozu na rok bezplatné nabíjení ve veřejné síti ČEZu.
"Skupina ČEZ má v současnosti největší síť dobíjecích stanic v tuzemsku a ke stávajícím více než 170 přibývá každý týden nová. Dobíjení v rámci akce ‘Rok zdarma s ČEZ’ nemá žádné omezení: Kolikrát přijedu ke stanici, tolikrát dobiji. Naše stanice se nacházejí po celé ČR a většina jsou rychlodobíječky umožňující nabít elektromobil během desítek minut,“ upřesňuje člen představenstva Skupiny ČEZ Pavel Cyrani.
Městský vůz pohání kompaktní elektromotor s nejvyšším výkonem 61 kW a maximálním točivým momentem 212 N.m. Elektromobil díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,3 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 130 km/h.
Dojezd a náklady
Lihium-iontový akumulátor uložený v podlaze vozidla disponuje kapacitou 36,8 kWh. Slibuje dojezd až 260 kilometrů v závislosti na profilu trasy, stylu jízdy a zatížení vozidla. Citigo iV spotřebuje 12,8 kWh elektrické energie na 100 km. Provozní náklady se tak pohybují okolo 0,50 Kč/km v závislosti na tarifu a poskytovateli elektřiny.
Stejně jako mateřský Volkswagen, i Škoda poskytuje záruku na baterie po dobu 8 let, nebo 160.000 najetých kilometrů. Po uplynutí cyklu garantuje ještě minimálně 70 % původní kapacity baterie.
CITIGOe iV dostal do základní výbavy LED denní svícení a přední mlhové světlomety, které mohou být na přání vybaveny přisvěcováním při odbočování. Na víku zavazadlového prostoru má plakety iV a CITIGOe a místo znaku nápis Škoda, stejně jako ostatní nové modely mladoboleslavské automobilky.
V nabídce je výhradně s pětidveřovou karoserií ve výbavovém stupni Style. Na výběr jsou čtyři nemetalické barvy karoserie: bílá Candy, červená Tornado, žlutá Sunflower a také exkluzivní zelená Kiwi. Doplňují je metalické odstíny černé, modré a stříbrné.
Výbava za příplatek
Na českém trhu bude možné rozšířit základní výbavu paketem Extra ve třech verzích: Basic za 10 tisíc navíc (tempomat, vyhřívání předních sedadel a odpadkový koš), Plus za 15 tisíc korun (signalizace parkování vzadu, mezipodlaha v kufru a přední mlhové světlomety s přisvěcováním do zatáčky nebo při odbočování) a Top za 20 tisíc (vyhřívané čelní sklo, držák multimédií a digitální audiopříjem).
Součástí základní výbavy vozu je i dvojice nabíjecích kabelů, a to pro dobíjení ze standardizované elektrorozvodné sítě (230 V) nebo nabíjecí kabel pro veřejnou dobíjecí stanici a domácí nabíječku (tzv. wallbox).
Rychlodobíjení za hodinu
Nabití vozu z nuly na 80 % kapacity baterie prostřednictvím běžné 230 V zásuvky s nabíjecím výkonem 2,3 kW trvá 12,5 hodiny, v případě domácího nabíjení prostřednictvím wallboxu nebo veřejné dobíjecí sítě s výkonem 7,2 kW pak 4 hodiny. Při použití rychlodobíjecí stanice s výkonem 40 kW je vůz možné dobít na 80 % výkonu za 60 minut.
Pod značkou Škoda iV hodlá automobilka nabízet veškeré elektrifikované modely s okřídleným šípem. Vedle čistě bateriového elektromobilu CITIGOe iV se na startu nové éry objeví i Superb iV, tedy plug-in hybridní varianta Superbu.
Ta jde do předprodeje se základní cenou 876.900 korun. Dostupná bude v závěru letošního roku nebo počátkem roku 2020.
Hybridní Superb
První sériově vyráběný model značky s plug-in hybridní technologií, kombinuje spalovací motor 1,4 TSI a elektromotor. Nabízí maximální systémový výkon 160 kW (218 k), baterie má kapacitu 13 kWh a emise CO2 činí v kombinovaném provozu méně než 35 g/km.
Celkový dojezd v kombinovaném režimu se spalovacím motorem činí 850 km, v čistě elektrickém režimu až 56 km dle měření WLTP.
Z běžné domácí zásuvky se baterie nabije pohodlně přes noc. Pokud se nabíjí pomocí wallboxu s nabíjecím výkonem 3,6 kW, trvá nabití 3,5 hodiny, při dobíjení z běžné elektrické zásuvky pak 5,5 hodiny.
Superb s plug-in hybridním pohonem se bude nabízet ve výbavových stupních Ambition, Style, L&K a Sportline. Výroba v Kvasinách se rozbíhá už během září.
Škodovka elektromobilitě přizpůsobuje i celou síť autorizovaných partnerů - dealeři v regionech už nebudou jen autorizovanými prodejci, ale stanou se elektromobilními centry. Mají být energeticky soběstačné a nabídnou vlastní dobíjecí stanice. Škodovka chce nabízet poradenství a další služby spojené s přechodem na elektrické pohony včetně kompletního energetického auditu domácnosti nebo firmy.
Elektrická budoucnost
"S modely CITIGOe iV a SUPERB iV zahajujeme elektrickou budoucnost značky Škoda, na níž se nyní mohou přímo podílet i naši zákazníci. Ta se již velice brzy stane dostupnou nejen s ohledem na férovou pořizovací cenu vozu, ale i smysluplnou kapacitu baterií a s tím souvisejícího dojezdu. Velmi brzy budou následovat další elektrifikované modely,“ dodává Luboš Vlček.
V příštím roce uvede Škoda první elektromobil vyvinutý na koncernové platformě MEB, který bude vycházet ze studie Vision iV. Do konce roku 2022 pak vyšle na trh celkem 10 modelů s různým stupněm elektrifikace. Cílem je, aby elektromobily a hybridy měly v roce 2025 zhruba čtvrtinový podíl na všech prodaných vozech značky Škoda.
Podívejte se na reportáž TV Nova z frankfurtského autosalonu: