Přední, boční, kolenní či střešní airbagy. Brzy by k nim měl přibýt i postranní airbag, který se nafukuje do prostoru mezi řidičem a spolujezdcem. Má zabránit vzájemnému střetu osob na předních sedadlech.
Automobilka Kia v rámci své skupiny vyvinula nový centrální airbag, který má zvýšit bezpečnost osobních vozidel, a to hlavně při bočních nárazech. Airbag funguje tak, že vyplní prostor mezi řidičem a spolujezdcem.
Technologii Kia nasadí do svých budoucích vozidel, v rámci skupiny by se měly objevit i v autech značky Hyundai a Genesis.
S podobným nápadem přišly před lety například Toyota či americký koncern GM. Kia si ale nechala patentovat novou technologii, která má zachovat vysokou spolehlivost při nižší hmotnosti i menších rozměrech airbagu. Jedná se o jeden z nejlehčích centrálních airbagů na světě.
Centrální airbag je zabudován do sedadla řidiče a nafukuje se okamžitě po detekování nárazu do prostoru mezi řidičem a spolujezdcem, aby se zamezilo poranění hlavy lidí sedících na předních sedadlech. Pokud je sedadlo předního spolujezdce neobsazené, airbag ochrání řidiče před bočním nárazem z pravé strany.
Kia odhaduje, že nový airbag zmírní riziko poranění hlavy v důsledku vzájemného střetu osob na předních sedadlech o 80 %. Podle statistiky Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) dochází k sekundárním škodám při střetech tohoto druhu nebo nárazech do prvků interiéru přibližně v 45 % případů.
Airbag obsahuje vnitřní součást označovanou jako ”uzda”, která dovoluje airbagu zachovat tvar a odolat nárazové síle ze strany cestujícího. “Nová technologie byla vyvinuta s cílem zjednodušit konstrukci a snížit hmotnost uvedeného prvku výbavy, čímž vznikl airbag přibližně o 500 gramů lehčí než konkurenční produkty. Díky menším rozměrům airbagu budou mít návrháři automobilky volnější ruce při koncipování podoby sedadel do budoucích vozů,” popisuje automobilka.
Boční nárazy osobních aut budou nejspíš už od příštího roku zahrnuty do hodnocení nárazových testů Euro NCAP. Vozidla vybavená centrálním airbagem by tak mohla získat vyšší skóre za ochranu posádky.