Kolenní airbag nezaručuje takovou ochranu, jak tvrdí výrobci. Podle studie amerického institutu IIHS dokonce může v některých případech způsobit řidiči větší zranění.
Americká organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) se zabývá testováním bezpečnosti vozů, její nárazové zkoušky jsou hodně přísné.
Nejnovější studie shrnuje výsledky více než 400 crash testů a také data z reálných nehod. Experti porovnávali rozsah zranění posádky aut, která byla vybavena kolenními airbagy s těmi, která takovou výbavu neměla.
Ukázalo se, že kolenní ochrana nemá pro bezpečnost pasažérů takový význam. Rozhodně se neosvědčila jako přední, hlavové či boční airbagy.
Kolenní airbag zvyšuje bezpečnost jen minimálně. IIHS tvrdí, že riziko zranění kleslo pouze o 0,5% (z 7,9 % na 7,4 %).
Při nehodě, kdy auto narazí do překážky jen s malým překrytím (čtvrtinou vozu), mohou kolenní airbagy dokonce zhoršit zranění dolních končetin - zvyšuje se riziko poranění lýtek, kotníků a pravého stehna řidiče. Mírně se ale snižuje riziko poranění hlavy, protože řidič přes nafouknutý airbag tolik nepodklouzne.
Kolenní airbag může paradoxně pomoci, pokud by se řidič za volantem nepřipoutal. IIHS připouští, že v takovém případě může výrazně snížit tlak na spodní končetiny a lépe ochránit tělo pasažéra při nehodě. Zároveň ale upozorňuje, že jde pouze o teorii, institut pracuje při zkouškách pouze s připoutanými figurínami a navíc zranění spodních končetin nepřipoutaných pasažérů bývají často devastační.