Už jen tři z deseti nových aut ji mají. Některé velké automobilky ji už ve svých modelech nepoužívají vůbec. Klasická ruční brzda to má nejspíš spočítané, postupně ji nahrazuje elektronika.
Řadu let byly ruční brzdy součástí automobilu stejně jako volant nebo bezpečnostní pás. Teď se blíží konec - tradiční páka vedle sedadla řidiče brzy zmizí z velké většiny nových automobilů.
Parkovací brzda, ruční brzda, nebo jen lidově “ručka”. Jejím hlavním úkolem je zajistit zaparkované auto, aby se samovolně nerozjelo. Řidiči může pomoci také při rozjezdu do kopce. A na sněhu nebo jiném kluzkém povrchu se s ní dá užít i dost zábavy (samozřejmě jen na bezpečném plácku).
V řadě nových modelů však budete vedle sedadla šmátrat marně, klasickou páku, kterou se dají ovládat brzdy na zadních kolech, už v nich nenajdete. Nahradilo ji tlačítko, kterým se spouští elektrické parkovací brzdy.
V současnosti mají páku už jen tři z deseti nových aut. Automobilky jako Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes nebo Porsche dokonce už nenabízejí ani jeden model s tradiční ruční brzdou, ukázal průzkum portálu CarGurus mezi 32 výrobci aut.
Většina nových aut má místo páky tlačítko s písmenem P. Po jeho stisknutí (nebo zatažení) se o brzdy stará elektromotorek. V lacinějších systémech zatáhne lanka vedoucí k brzdám a obstará tak původní práci páky. U dražšího řešení odpadají lanka a elektromotory pracují přímo s brzdiči zadních kotoučových brzd.
Technologie poprvé použitá u BMW řady 7 v roce 2001 je stále dostupnější, modernější a šetří místo, které pak výrobci využívají pro další odkládací přihrádky.
Podle průzkumu CarGurus má v současnosti klasickou ruční brzdu už jen 30 procent nových modelů, ještě vloni to bylo 37 procent. Odborníci předpovídají, že během několika let čeká mechanické ruční brzdy stejný osud jako kazeťáky nebo ruční ovládání oken “švihadly”.
Některé automobilky ruční brzdu nahrazují tlačítkem ve vyšších výbavách svých modelů nebo jen u některých dražších aut. Například Škoda Auto ve Scale či Kamiqu nechala páku, zatímco modernizovaný Superb, Karoq nebo Kodiaq už mají tlačítko. Mezi největšími výrobci se páky pevně drží jen Suzuki a Dacia, které ji pořád nabízejí napříč celou modelovou řadou.
"Je to oficiální. Smrt ruční brzdy přichází. Výrobci přecházejí na elektronické parkovací brzdy ve velkém. V příštích několika letech očekáváme, že počet prodávaných vozů s tradičními ručními brzdami bude dál klesat, pravděpodobně ji najdeme už jen u vybraných speciálních modelů,” popsal redaktor CarGurus Chris Knapman.
Elektronika má být pohodlnější a také bezpečnější. Řidiči se nemusí bát, že na zataženou brzdu zapomenou, většina systémů se automaticky odbrzdí, když se auta rozjedou a řidič je připoutaný. Součástí je i asistent, který pomáhá s rozjezdem do kopce. Vozy s automatickou převodovkou se po zaparkování brzdou zajistí samy.
Tlačítko parkovací brzdy také spouští funkci nouzového zastavení za jízdy. Pokud selžou klasické hydraulické brzdy, nouzově lze brzdit nepřetržitým stisknutím nebo zatáhnutím tlačítka. Na zadních kolech se sepne elektrická parkovací brzda a s podporou protiblokovacího systému by mělo auto bezpečně zastavit, i když elektromotory při tom dostanou pořádně zabrat. Pokud je hydraulika v chodu, auta některých značek to umí rozpoznat a i po nepřetržitém stisknutí tlačítka nouzově brzdí klasickými brzdami na všech čtyřech kolech.
Elektronika má samozřejmě i řadu odpůrců. Někteří ji považují za další nesmysl, který kazí zážitek za volantem. Jiní pochybují o bezpečnosti. Odkazují se na řadu svolávacích akcí, které musely automobilky vyhlásit kvůli možnému selhání elektrických brzd. Desítky tisíc aut svolával do servisů například Volkswagen, problémy měla i dceřiná Škodovka. V minulosti hlásily riziko poruchy u některých modelů také Tesla, Renault či Toyota.
Na druhou stranu experti elektroniku hájí. Podle nich snižuje riziko způsobené lidskou chybou - vždy nastaví brzdy na správnou úroveň. Prodejci a autopůjčovny by ale podle nich měli upozorňovat řidiče, kde parkovací brzda je a jak funguje, aby lidé, kteří nejsou zvyklí, nemuseli tlačítko složitě hledat.
Jak upozorňuje deník Daily Mail, podobný osud jako ruční brzdu může brzy čekat i další tradiční výbavu. Například zrcátka v nejnovějších modelech a konceptech nahrazují kamery. Někteří výrobci současně s vývojem autonomních technologií tlačí na americké regulační úřady, aby z povinných požadavků vyřadily i pedály nebo volanty.