Automobilka Seat bude ve svých votech testovat biopalivo získávané ze skládek komunálního odpadu. V rámci programu na snižování emisí CO2 odstartovala čtyřletý výzkum, který má ověřit možné využívání biometanu jako alternativního paliva.
eat vstupuje do projektu, na jehož začátku jsou skládky odpadků a na konci možná nové alternativní palivo. Cílem je vyrábět plyn z obnovitelných zdrojů a využívat při tom právě komunální odpad vyvážený na skládky.
Projekt Life Landfill Biofuel, který nedávno schválila Evropská unie, má celkový rozpočet 4,3 milionu eur (téměř 111 milionů korun), bude ukončen v roce 2023 a EU ho financuje z 55 %.
“Tento projekt nám umožní pokročit ve vývoji a výzkumu biometanu jako paliva. Naším nejvyšším cílem je zaručit nulovou bilanci emisí CO2 a ochranu životního prostředí po celou dobu životního cyklu vozidla,“ uvedl Andrew Shepherd, který je ve společnosti Seat odpovědný za projekty v oblasti energií z obnovitelných zdrojů.
Během výzkumu budou čtyři testovací vozidla jezdit na biometan vyrobený z odpadu a po ujetí 30.000 kilometrů se jejich provoz vyhodnotí.
Evropská unie omezí do roku 2035 množství komunálního odpadu, který lze ukládat na skládky, na 10 %. Přeměňování odpadu na biopaliva pro automobily je jedním z řešení této ekologické výzvy, na němž Seat spolupracuje s řadou španělských partnerů.
V Evropě je téměř půl milionu skládek. Výzkum odpadu jako možného energetického zdroje proto představuje zajímavé podnikatelské příležitosti. Zároveň by bylo možné snižovat emise.
Seat je evropský výrobce automobilů s nejširší nabídkou vozidel, používajících k pohonu stlačený zemní plyn (CNG). Vloni ztrojnásobil prodeje vozidel na CNG a oznámil, že zvýší výrobu vozidel na zemní plyn z 90 na 250 vozů denně. Španělský Seat má zároveň technický vývoj alternativních pohonů na stlačený zemní plyn na starosti i v rámci celého koncernu Volkswagen.