Nastartujete motor a zpod kapoty se začne linout podivné pískání? Ano, můžete zesílit rádio, abyste nepříjemné zvuky přehlušili. Lepší však bude, když zjistíte, co pískání způsobuje. Může jít o projev motoru ve vlhkém počasí, ale také o závažnější problém, který však lze poměrně snadno odstranit.
Pískání z prostoru motoru se většinou ozývá hned po nastartování a při rozjezdech. Velmi často se objevuje právě v současném počasí, když je ráno chladno a vlhko. Mělo by vás hvízdání pod kapotou děsit?
Nepříjemný zvuk často způsobuje dosluhující klínový řemen, který v motoru přenáší pohon z klikové hřídele na hřídele pohánějící pomocné agregáty. Stářím ztrácí pnutí a může prokluzovat.
Pískání můžou způsobovat i opotřebené boky řemene. Podle staré rady je pak stačí potřít suchým mýdlem, ale taková pomoc je jen dočasná, možná vás na chvíli zbaví nepříjemných zvuků, ale případné problémy s řemenem neodstraní.
Klínový řemen není nijak nákladný díl, ale v motoru je nepostradatelný, pískání proto určitě nepodceňujte. Pokud by se řemen přetrhl, následky se mohou projevit různě podle konstrukce konkrétního motoru a podle toho, co vše řemen pohání - může selhat posilovač řízení nebo klimatizace, ale taky alternátor dobíjející baterii, vodní čerpadlo či ventilátor chlazení. Motor se začne rychle přehřívat a ani bez alternátoru daleko nedojedete. V nejhorším případě může vadný klínový řemen způsobit i poškození motoru.
Proto byste měli čas od času řemen zkontrolovat, obzvlášť pokud slyšíte zmíněné pískání. V prostoru mezi nejvzdálenějšími řemenicemi (kladkami, po jejichž obvodu řemen probíhá) by se řemen neměl při zatažení prstem či zatlačení palcem prohnout o víc než 1 až 2 centimetry. Poté, co řemen pustíte, měl by se zase pružně vrátit do původní polohy.
Platí to pro řemeny se zářezy na spodní straně i pro řemeny s podélným žebrováním (multidrážkové) používané v moderních autech. Zkontrolujte vizuálně také stav řemene, zda na něm není patrné opotřebení či například praskliny. Při pískání u zánovního řemene někdy stačí jeho dotažení.
Špatnou funkci klínového řemene může značit také kontrolka autobaterie - pokud po nastartování svítí a nezhasne, alternátor nepracuje správně.
U starších aut zvládnou šikovnější a zkušení motoristé dotažení či výměnu řemen sami, v nových autech ale bývá řemen špatně přístupný a výměna svépomocí je náročná. Pokud si nevíte rady, rozhodně navštivte servis, kde vám řemen zkontrolují a případně vymění. Výměna trvá většinou hodinu až dvě.
Ale pozor, pískání nemusí vždy znamenat, že musíte okamžitě do servisu! Obzvlášť v podzimním vlhkém počasí nebo během zimy může jít o celkem běžný jev. Pískání se někdy ozve například když projedete velkou louží. Studený nebo mokrý materiál má totiž nižší tření a výsledkem může být dočasné prokluzování řemene doprovázené oním nepříjemným hvízdáním.
Každopádně by zvuky měly být signálem ke zvýšené pozornosti - sledujte proto jak často a jak dlouho motor píská, jak se chová studený a jak zahřátý po předchozí jízdě. Pokud hvízdání nemizí a je časté, určitě řemen zkontrolujte, případně pro jistotu do servisu zajeďte. Neustávající pískání pak může naznačova i problém s řemenicemi.