Nová chlouba miliardáře Elona Muska a jeho Tesly - futuristický pick-up Cybertruck - vypadá sice převratně, ale v reálu zatím spíš sbírá negativní body. Bezpečnostní experti upozorňují, že v současné podobě nemá šanci dostat potřebná povolení. Určitě ne v Evropě.
Cybertruck nemá zrovna nejlepší start. Prototyp rozhodně zaujal sci-fi vzhledem, jenomže jinak se mu moc nedaří:
Nejdřív trapas s “nezničitelným” sklem v přímém přenosu při představování novinky…
Pak další zářez, když Musk vyjel na pravděpodobně ilegální “zkušební” jízdu do luxusní restaurace a za volantem nejspíš neviděl na cestu…
A nyní další špatná zpráva - pokud by Tesla někdy chtěla dostat svoji novinku do Evropy, bude mít velké potíže. Nesplňuje totiž řadu předpisů EU, upozorňuje americký Forbes.
Elektrický Cybertruck je rozhodně originální vůz, Tesla už ho nabízí v předprodeji za stodolarovou zálohu, kterou k začátku prosince složilo už čtvrt milionu lidí. Vyrábět ho bude od roku 2021.
Šestý model automobilky je na hony vzdálený od vzhledu současných tesel, spíš připomíná vesmírné vozítko. V top verzi se třemi elektromotory, která stojí v přepočtu 1,6 milionu korun, má umožnit dojezd na jedno nabití až 800 km. Cena za základní verzi s polovičním dojezdem je zhruba milion korun. Z nuly na stovku dokáže základní Cybertruck vystřelit za 6,5 vteřiny, maximální rychlost je 177 km/h, nejvyšší varianta prý zvládá stovku za tři vteřiny a může jet maximální rychlostí 210 km/h.
Možná to může být komerční úspěch, možná je to celé jen reklamní tah. V Evropě by každopádně nejnovější Tesla v současné podobě povolení nedostala.
Prototyp určitě dozná změn než se z něj stane produkční verze. Ale… Podle expertů na bezpečnost by musely být změny hodně velké a výrazně by ovlivnily současný vzhled.
Unikátní karoserie z nerezové oceli má být extrémně pevná a má mít výborné aerodynamické vlastnosti, s ochranou chodců a cyklistů, na kterou EU hodně dbá, už to bude horší. Ostrá přední hrana, vysoká kapota… ne, takhle vůz přísné evropské bezpečnostní předpisy nesplní.
Ocelový exoskelet je odolný proti promáčknutí (což na představení modelu dokládaly i rány kladivem), ale vůz by při případné srážce nemusel absorbovat dost energie, aby ochránil chodce či cyklisty před nejhorším. A bez vyhovujících deformačních zón neochrání ani cestující uvnitř.
Homologaci by Cybertruck nedostal ani kvůli obřím 35palcovým kolům, které na prototypech vyčuhují ven z karoserie.
Ani výhled z vozu není nejlepší, jak ukázala zmíněná Muskova eskapáda při výjezdu z parkoviště luxusní restaurace. Normy na přímý výhled z aut se přitom zpřísňují. Místo zrcátek má mít Cybertruck kamery, ale i ty prototypu zatím pravděpodobně chybí.
Podle evropského experta na automobilové normy Stefana Tellera musí vůz ještě podstoupit ”zásadní úpravy základní konstrukce“, protože v současné podobě ”odporuje evropské bezpečnostní filozofii”. Šance, že Cybertruck vyjede na evropské silnice bez dalšího zásadního zásahu konstruktérů, je podle Tellera skoro nulová.
"Nárazník a kapota musí být schopna absorbovat energii, aby ochránily chodce," řekl německému časopisu Automobilwoche Teller, který pracuje jako expert na bezpečnost ve společnosti SGS-TÜV.
Ostrou přední část Cybertrucku před časem ze stejných důvodů kritizoval i James Goodwin, šéf organizace ANCAP, což je obdoba evropské nezávislé organizace Euro NCAP testující bezpečnost vozů v Austrálii. Ani podle Goodwina by současný Cybertruck nejspíš nedostal potřebnou homologaci.
Tesla každopádně v testech bezpečnosti pravidelně exceluje, a to i v Evropě. Musk se nedáno pochlubil nejvyšším pětihvězdičkovým hodnocením v evropských nárazových testech Euro NCAP pro současný Model X. Je tedy pravděpodobné, že svoji nejnovější hračku nechá ještě přepracovat, aby odpovídala standardům.
Nebo snad chce Cybertruck prodávat jen v USA, kde jsou pick-upy pořád velmi oblíbené a platí pro ně o něco mírnější pravidla?