Může zákaz vjezdu pro osobní auta prospět dopravě v centru velkých měst? Když se to dělá s rozmyslem, tak ano. Ukazuje to pilotní projekt na newyorském Manhattanu, kde pro osobáky zavřeli celou ulici. A Londýn přišel s ještě tvrdším omezením.
Přibývá měst, do jejichž center už nezajedete autem s naftovým motorem. A některé metropole dokonce zkoušejí, co by s provozem udělal kompletní zákaz.
Podobné kroky se řidičům moc nelíbí. Obzvlášť, když není jasné, jaký to může mít dopad na objízdné trasy nebo parkování. Každé chystané omezení automobilové dopravy v centru měst je tak velmi citlivou záležitostí.
V americkém New Yorku přesto takový zákaz zkoušejí - v rámci pilotního projektu uzavřeli jednu z důležitých ulic přímo v centru a vyhradili ji pouze autobusům a zásobování. Překvapivě se ukazuje, že zákaz dopravu na Manhattanu vůbec nezkomplikoval.
První výsledky zveřejnila asociace sdružující dopravní úřady velkých amerických měst. Tady je shrnutí:
- Autobusy jsou rychlejší o 22 až 47 %
- Veřejnou dopravu využívá o čtvrtinu víc lidí.
- Počet cyklistů je dvojnásobný až trojnásobný.
- Dopad na dopravu v okolních ulicích je téměř nulový!
Čtrnáctá ulice vede napříč celým Manhattanem. Úřady ji v říjnu uzavřely pro osobní auta v téměř celé délce, konkrétně jde o skoro dva kilometry mezi křižovatkou s 1. a 9. avenue. Tedy v místech, kde 14. ulice kříží například slavnou Broadway.
Mezí 6. hodinou ranní a 22. hodinou večer na ulici můžou jen městské autobusy, nákladní auta kvůli zásobování a vozy záchranného systému. Auta lidí, kteří v lokalitě žijí, musí ulici opustit prvním výjezdem vpravo hned poté, co vyjedou z parkovacího místa či garáže.
Cílem bylo zlepšit provoz autobusových linek a zvýšit bezpečnost. Město rozšířilo cyklostezky i chodníky a vodorovné značení u přechodů a zastávek MHD, které mají vytvořit víc prostoru pro chodce.
Priorita pro autobusy měla pochopitelně pozitivní vliv na spolehlivost a rychlost linek. V pracovních dnech jsou autobusy i ve špičkách rychlejší o 22 až 29 % ve směru od východu na západ a dokonce o 36 až 47 % v opačném směru.
Autobusy využívá také výrazně víc cestujících: v pracovní dny o 24 % a o víkendech dokonce o 30 %
A teď to hlavní: Jak se uzavřená ulice projevila na provozu v okolí? Minimálně! Většina ulic hlásila zhruba minutové zpoždění oproti normálu, na některých ulicích se omezení neprojevilo vůbec. Například průjezd osobním autem souběžnou 12. či 13. ulicí se ve špičce prodloužil jen o minutu. Na 23. ulici, což je další široká spojka napříč Manhattanem, byl průjezd ve špičce o necelé 2 minuty delší.Naopak nejhorší výsledek měla 17. ulice - průjezd v odpolední špičce byl skoro o 3 a půl minuty delší. V ranní špičce ale bylo zdržení jen minutové.
Průměrná rychlost aut byla v souběžných ulicích ve špičkách jen o 5 až 12 % nižší, což znamená snížení průměrné rychlosti o směšných 0,6 až 1,6 km/h. V některých kolmých ulicích se rychlost dokonce zvýšila, ale většinou byly změny v provozu zanedbatelné.
Sběr dat bude probíhat celý příští rok, na jaře 2021 pak úřady dostanou vyhodnocení, podle kterého rozhodnou, jak budou s omezováním dopravy v centru metropole pokračovat.
V Londýně jsou ještě tvrdší
Ulici bez aut chystají i v Londýně - město uzavře jednu ze svých ulic v centru pro veškeré vozy, která jezdí na naftu i benzín. Zelenou budou mít pouze elektromobily a jízdní kola.
Zákaz pro rušnou londýnskou ulici Beech Street platí sedm dní v týdnu, dvacet čtyři hodin denně. Výjimku mají jen vozy záchranné služby, popeláři a zásobování.
Live blog: London's Beech Street to become 'UK's first 24/7 emission-free street'... the first one that allows traffic anyway, and exceptions will be made for emergency vehicles, delivery drivers and people who want to access to car parks. https://t.co/S9qax1Pf6D #cycling pic.twitter.com/OGqYW0aLm4
— road.cc (@roadcc) 17. prosince 2019
Pokud vedení města experiment vyhodnotí jako prospěšný, v budoucnu je možné rozšíření zákazu i do dalších ulic. Novinka by měla přispět ke zlepšení životního prostředí a ovzduší ve městě, které je vlivem silné dopravy alarmující.