Nový Volkswagen Golf prošel zkouškami bezpečnosti Euro NCAP s plným počtem pěti hvězd. Crash testy přitom odhalily jeden zdánlivý detail, který však může znamenat riziko pro posádku. V ohrožení můžou být cestující na zadních sedadlech při bočním nárazu.
Nový Volkswagen Golf prošel zkouškami bezpečnosti Euro NCAP s plným počtem pěti hvězd. Crash testy přitom odhalily jeden zdánlivý detail, který však může znamenat riziko pro posádku. V ohrožení můžou být cestující na zadních sedadlech při bočním nárazu.
Nový Golf obdržel v testech bezpečnosti Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) nejvyšší, pětihvězdičkové ocenění. Zkušební technici udělili novému kompaktnímu modelu vysoká hodnocení ve všech kritériích, ať se jedná o ochranu dospělých cestujících, dětí i zranitelných účastníků silničního provozu, nebo o asistenční systémy.
To jsou jistě dobré zprávy. Ale je tu i jedna o horší.
Crash testy totiž zároveň ukázaly, že při nehodě by se mohly otevřít zadní dveře na straně řidiče, a to může být pro posádku velké riziko, kdyby je boční náraz vystřelil ven z auta.
U Golfu šly za tento nedostatek logicky body dolů. “Otevření dveří při havárii je v Euro NCAP penalizováno od začátku, protože představuje pro cestující kritické riziko, že budou vystřeleni," komentoval pro magazín Motor1 generální tajemník Euro NCAP Michiel van Ratingen. “Otevření dveří je dnes už výjimečný problém a je důležité, že se VW zavázal najít jeho příčinu,” dodal.
Při čelních nárazech Golf prokázal výbornou ochranu pro všechny cestující. Jen mírně horší byla ochrana hrudníku pro cestující vzadu při nárazu do pevné bariéry. I při nárazu na boční bariéru byla ochrana pasažérů dobrá. “Během zkoušky se však otevřely zadní dveře na straně řidiče a vůz byl penalizován kvůli riziku vystřelení cestujícího,” popisuje Euro NCAP průběh zkoušek.
V ostatních testech ale Golf ukázal, že patří k nejbezpečnějším autům na trhu a za ochranu dospělých cestujících tak získal 95 % bodů, za ochranu dětí pak 89 % Celkově má plný počet pěti hvězd a díky ostatním prvkům je riziko vystřelení pasažérů ven z auta minimální.
Magazín Jalopnik ale upozorňuje, že otevření zadních dveří při bočním nárazu není jen problémem Golfu. Při nedávných crash testech se podobně otevřely dveře i VW Sharan, ktrerý v testech dostal jen čtyři hvězdy Mohlo by to ukazovat na konstrukční chybu u více modelů Volkswagenu, naznačuje Jalopnik. Automobilka to zatím nekomentovala.
Vozy jsou při testech podrobeny různým nárazovým testům: čelnímu nárazu 40 procenty šířky vozu do deformovatelné bariéry, čelnímu nárazu celou šířkou karoserie do nepoddajné stěny, bočnímu nárazu a bočnímu nárazu do sloupu. Nárazové rychlosti se pohybují od 32 do 64 km/h.
Hodnotí se i montáž běžných dětských sedaček a posouzení funkčnosti upevňovacích prvků, jako je systém ISOFIX.
Nový Golf vedle ochrany dospělých pasažérů a dětí obdržel 76 % bodů za ochranu chodců a cyklistů. A se 78 % možných bodů vedl výborně v kategorii „Safety Assist“, ve které se hodnotí asistenční systémy, jakými jsou omezovač rychlosti, asistent nouzového brzdění ve vyšších rychlostech a asistent pro jízdu v jízdním pruhu.
Volkswagen vybavuje vozy Golf komplexním souborem asistenčních systémů, z nichž některé jsou obvyklé zatím jen ve vozidlech z vyšších segmentů. Sériově je dodávaný i asistent pro jízdu v jízdním pruhu ”Lane Assist“ a ”Front Assist“, který sleduje dopravní situaci před vozem radarovým senzorem a přední kamerou. V nebezpečných situacích automaticky brzdí – a to i při velmi pomalé jízdě ve městě.
Pro model Golf poprvé dodávaná funkce rozpoznávání cyklistů, podpora řidiče při vyhýbacím manévru a asistent pro odbočování rozšiřují spektrum funkcí systému.
Součástí sériové výbavy nového Golfu je šest airbagů – po dvou čelních, bočních a hlavových. Na přání je k dispozici systém preventivní ochrany cestujících, který dokáže zmírnit následky hrozící kolize, například přitažením bezpečnostních pásů a uzavřením otevřených oken. Jeho součástí jsou také boční airbagy vzadu.
“S pěti hvězdami pro nový Golf pokračuje pro značku Volkswagen série úspěšných výsledků v testech Euro NCAP – nejvyššího hodnocení dosáhl naposledy v květnu 2019 T-Cross,” uvádí Volkswagen.
Euro NCAP funguje už 20 let jako měřítko úrovně bezpečnosti nových automobilů. V uplynulých letech byly jednotlivé testy průběžně zpřísňovány a docházelo ke zvyšování požadavků na sériově dodávané asistenční systémy a pasivní bezpečnost.