Systém automatického nouzového brzdění má být od roku 2022 povinnou výbavou všech nových aut. Řada automobilek ho do svých nových modelů montuje už nyní. Pokud asistent funguje správně, určitě může prospět bezpečnosti na silnicích, ale přibývají případy, kdy systém selže a brzdí bezdůvodně. Posádku vozu pak může spíš ohrozit.
Vůz prostřednictvím kamer či radarů sleduje provoz v okolí, pokud detekuje nebezpečnou překážku, upozorňuje řidiče zvukovým a vizuálním signálem a v kritických situací sám spustí nouzové brzdy, pokud řidič včas nereaguje. Systém dokáže rozpoznat i cyklisty či chodce, kteří neočekávaně vstoupí autu do cesty nebo se pohybují za ním. Předchází tak kolizím.
Takhle automatické nouzové brzdění funguje ve většině případů, pokud je vše v pořádku.
Jenomže se množí i případy, kdy bezpečnostní asistent selže. Americké úřady už vyšetřují stovky stížností a dokonce několik nehod, za které podle řidičů může právě selhání automatické brzdy. Auta podle nich “vidí duchy”. Systém reaguje na překážku, která neexistuje, spustí varování a pak dokonce začne bezdůvodně nouzově brzdit.
“Jela jsem po čtyřproudové silnici asi devadesátkou a auto se najednou úplně zastavilo,” popsala pro americkou televizi CBS Cindy Walshová. Když její nissan podobně selhal potřetí, začala se za volantem bát. Od té doby auto radši neřídí. “Už to auto nechci, nechci v něm převážet rodinu. Necítím se bezpečně,” dodala.
Americký úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) nasbíral přes 800 podobných případů, které ohlásili majitelé SUV Nissanu Rogue, americké obdoby X-Trailu. CBS v souvislosti se selháním systému dokonce informovala o 14 nehodách a pěti zraněných. Modely Rogue vyrobené v letech 2017 a 2018 jsou tak v USA podrobovány rozsáhlému vyšetřování, které se týká půl milionu aut.
Nissan připustil, že u některých vozidel se může “falešně pozitivní reakce” systému objevit a majitele už vyzval, aby přijeli do servisů, kde jim aktualizují software.
Ale Nissan v tom rozhodně není sám. Stížnosti se podle CBS týkaly i vozů Fiat Chrysler, Tesla, Honda, Mercedes či Volkswagen. Podle nedávné studie, systémy na rozpoznávání chodců s nouzovou brzdou nefungují spolehlivě, obzvláště ve tmě a ve vyšších rychlostech. Při nočním testování sedanů Chevrolet Malibu, Honda Accord, Toyota Camry a Tesla Model 3 nezabránil srážce ani jeden, při rychlostech nad 30 km/h nebyly výsledky o moc lepší. Podle závěru expertů systémy fungují nejlépe za bílého dne, když dospělý chodec přejde před autem pohybujícím se maximálně třicítkou.
Poslední namočenou automobilkou je Mazda. Ta ze severoamerického trhu aktuálně stahuje do servisů přes 35 tisíc vozů čtvrté generace modelu Mazda 3. Systém inteligentního brzdění může kvůli chybě v softwaru nesprávně detekovat překážky, což má za následek bezdůvodné nouzové brzdění. Nápravu má zjednat přeprogramování systému.
Mazda tvrdí, že si není vědoma žádných zranění nebo úmrtí v důsledku závady. Spotřebitelský magazín Consumer Reports však informuje, že NHTSA eviduje minimálně jednu nehodu se zraněním.
Automobilky prohlašují, že bezpečnost pasažérů je u nich samozřejmě na prvním místě. Neustále pracují na vylepšení a zpřesnění systémů, ale zároveň upozorňují, že asistenty nejsou všemocné a nejsou určeny k tomu, aby nahradily řidiče. Technologie zatím nedokáže stoprocentně zabránit kolizím, může však výrazně snížit riziko. Hlavní odpovědnost je ale pořád na řidičích.