Občas je potkáte na silnici, občas jejich snímky oběhnou sociální sítě. Vždycky vyvolají údiv a řadu otázek. Co je to za podivné auto? Vždyť má zadní kola tak blízko u sebe, že připomíná tříkolku, která se musí v každé druhé zatáčce převrátit?
Mohou děti za volant? V určitých případech ano. Zvláštní fiátek připomínající tříkolku je toho důkazem. Jde totiž o upravené auto tak, aby splnilo podmínky německého zákona, které umožňují řídit už od šestnácti let. I u nás můžou teenageři řídit speciální “auta” určená hlavně do města.
“Tříkolky” vyvolávají na silnicích údiv ostatních řidičů, i když nejde o žádnou žhavou novinku. Už pár let je vyrábí třeba německá firma Auto Ellenrieder. Přestavuje škodovky, volkswageny, seaty nebo právě fiaty tak, aby je mohli řídit mladí šoféři od šestnácti let.
Takové autíčko musí mít výkon přiškrcený na pouhých 15 kW (20 koní), maximální rychlost je omezena na 90 km/h. Zadní kola mají jen 14 palců a nesmí být dál než 465 milimetrů od sebe. Původní díry v blatnících zakrývají kryty v barvě karoserie nebo s potiskem připomínající původní kola. Vozítko uveze maximálně 300 kilo.
Výhodou je, že ostatní výbava odpovídá běžnému autu, ať už jde o prvky v interiéru nebo o bezpečnostní vybavení airbagy či systémy ABS (antiblokovací brzdový systém) či ESP (elektronický stabilizační program).
Německé zákony umožňují takové autíčko zařadit do kategorie L5e, řídit se pak může od 16 let s řidičákem na malou motorku.
Podobná pseudoautíčka jsou občas k vidění i u nás. V Česku ale nejezdí tříkolky, nýbrž čtyřkolová vozítka značek Aixam, Microca, Ligier, Chatnet nebo Smart či Renault. Jde vlastně o kapotované čtyřkolky, které u nás mohou řídit dokonce patnáctiletí, pokud si udělají řidičák pro skupinu AM, původně určenou pro skútry a mopedy. Teenager nejdřív potřebuje souhlas zákonného zástupce, pak ale může vyrazit na silnice.
U řady takových "aut" je ale problém s bezpečností. Německé "tříkolky" kvůli zadním kolům trpí nedostatečnou stabilitou, u všmožných plastových čtyřkolek zase chybí bezpečnostní výbava, což potvrdil například test německého autoklubu ADAC. Ten testoval vozítka Aixam, Microca, Bajaj, Ligier i Chatnet a žádné z nich kvůli nedostatečné ochraně posádky rozhodně nedoporučuje.
Běžná auta i pro děti?
Ve Finsku dokonce projednávali zákon, který by umožnil dětem od 15 let řídit běžná auta až do 1500 kg vybavená omezovači rychlosti na 60 km/h. Žádná další úprava by nebyla třeba. Stačil by řidičák na skútr nebo lehkou čtyřkolku. Už čtrnáctiletí by mohli požádat o zvláštní licenci a absolvovat teoretický test měsíc před 15. narozeninami.
Proti se ale postavila Evropská komise, která finskou vládu dvakrát upozornila, že opatření nejsou slučitelná s pravidly EU o vydávání řidičských průkazů. Komise rovněž uvedla, že řízení lehkých vozidel 15letými dospívajícími držiteli průkazů mopedů může vést k vážným bezpečnostním problémům pro zranitelné účastníky silničního provozu, jako jsou malé děti, chodci a cyklisté.
”Lidé se domnívají, že děti mohou nejlépe chránit tím, že je posadí do auta. Víme však, že mladí řidiči, zejména muži, představují při řízení vysoké riziko. Když posadíte mladého dospívajícího za volant běžného automobilu a umožníte mu jet rychlostí až 60 km/h, vystavujete další účastníky silničního provozu, včetně dalších dětí, většímu riziku. S rostoucím počtem mladých řidičů se rodiče mohou také domnívat, že silnice již nejsou pro děti bezpečné, aby chodily pěšky nebo jezdily na kole. Upřímně doufáme, že finská vláda tento návrh znovu zváží a vezme v úvahu potenciál pro nezamýšlené důsledky,“ komentoval finský nápad výkonný ředitel Evropské rady pro bezpečnost dopravy Antonio Avenoso.
Finsko nakonec plán odložilo, což nesli nelibě někteří výrobci - například Volkwagen se už chystal pro finské děti speciálně upravit svůj T-Roc.
Za varováním Evropské komise stojí i české Centrum dopravního výzkumu (CDV). Upozorňuje hlavně na to, že mladí řidiči s praxí 1-2 roky zapříčiňují nejvíce dopravních nehod. Relativně velká část z nich přitom stále za volant usedá v podnapilém nebo zdrogovaném stavu. “Nejen vzhledem k uvedenému podporujeme stanovisko Evropské komise. Finský návrh by mohl mít negativní dopad nejen na řidiče samotné, ale především na ostatní účastníky silničního provozu – jak spolujezdce, tak především zranitelné účastníky - chodce a cyklisty,“ uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.
V jakých případech mohou v Česku za volant řidič mladší než 18 let? Pokud si udělají řidičské oprávnění pro jednu z následujících skupin:
Skupina AM (od 15 let): Motorová vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h. Dvoukolová se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW; tříkolová se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW; čtyřkolová o hmotnosti v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW.
Skupina A1 (od 16 let s případnou výjimka pro soutěže): Lehké motocykly s postranním vozíkem i bez něj, o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 ccm. Tříkolová motorová vozidla o výkonu nejvýše 15 kW. Čtyřkolová vozidla o výkonu motoru do 15 kW, s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 ccm.
Skupina T (od 17 let): Traktory a samojízdné pracovní stroje, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo
Skupina B1 (od 17 let): Čtyřkolová motorová vozidla nespadající do skupiny AM, jejichž výkon nepřevyšuje 15 kW a hmotnost v nenaloženém stavu nepřevyšuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě zboží. Řidičské oprávnění pro skupinu B1 platí i pro tříkolová vozidla ze skupiny A1.