E-shop na dálniční známky, který si stát pořídil za 400 milionů, namíchl veřejnost. Cena za web na prodej dálničních kuponů je přemrštěná i podle odborníků z řad tuzemských podnikatelů v on-line obchodu.
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) podepsal problematickou smlouvu se společností Asseco Central Europe, a. s., a to bez obvyklého výběrového řízení. Za čtyřletý provoz webu a mobilní aplikace vyplatí 400 313 557 korun bez DPH. Ministerstvo dopravy se hájí, že vše bylo v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. SFDI sám oslovil pětici společností, vybrána pak byla nejlevnější nabídka.
Dodavatel IT systmu NEBYL vybrn svvoln. Bylo postupovno v souladu se zkonem o zadvn veejnch zakzek ( 29 - vjimka ohledn vyzrazen utajovan informace). Na zklad podmnek oslovilo SFDI 5 spolenost, 2 nsledn pedloily nabdky, vybrna byla ta levnj.
— Ministerstvo dopravy (@min_dopravy) January 15, 2020
Projekt elektronické dálniční známky by se měl spustit k lednu příštího roku. Již nyní ale vyvolává vlnu kritiky. Vytvoření e-shopu i s provozními náklady je samozřejmě nemalá investice, její pořízení se ale ani podle odborníků z on-line byznysu nepohybuje v řádech stovek milionů. Filip Krejčí, CEO polečnosti MageXo, která vyvíjí internetové obchody na míru, jako reálnou za pořízení takového webu vidí spíše částku v rozsahu padesáti až sto milionů.
Nezisková organizace Hlídač státu pro srovnání uvedla slovenský portál pro prodej dálničních známek, jehož pořizovací hodnota byla 3 miliony eur (asi 75 milionů korun), roční provoz přijde na 300 tisíc eur (7,5 milionu korun).
Mal tenika z jednn na MD: neznali SK systm https://t.co/8ba0XGDZ6d a cena (3M pozen a 300.000 ron provoz) je pekvapila. Nevili nm. ;-) pic.twitter.com/ThWS7WQkKH
— Hlda Sttu (@HlidacStatu) January 16, 2020
Zakázka za 400 milionů se nelíbí ani premiéru Andreji Babišovi (ANO), který by nejradši dosáhl jejího zrušení. Rozhořčilo ho také, že o takové zakázce se dozvídá až nyní, zřejmě o ní měl být informován již dříve.
Podle mch informac je cel ta zakzka patn zorganizovan a vypsan a nejlep by bylo, kdyby byla zruen. Jestli mu poprosit, napite mi na [email protected], abychom se domluvili na termnu schzky.
— Andrej Babi (@AndrejBabis) January 17, 2020
Resort dopravy by podle Babiše udělal lépe, kdyby se domluvil s již fungujícími tuzemskými e-shopy a dálniční známky prodával přes ně. V nabídce je již má například e-shop Alza nebo Pilulka.cz. Člen představenstva Alzy Tomáš Havryluk k podobnému kroku vyzval i další internetové obchody.
"Stavět další e-shop v zemi, která má největší počet e-shopů na obyvatele a patří ke špičce e-commerce v celé Evropské unii je nošením dříví do lesa. Mnohem lepším řešením by bylo udělat pouze jednoduchý registr vydaných známek a samotný prodej otevřít těm, kteří jsou v něm kovaní, tedy všem subjektům na poli české e-commerce, které jsou v tématu distribuce dálničních známek schopny zajistit prodej i následnou podporu zákazníkům," uvedl na svém linkedIn profilu.
Doufm, e se pidaj i ostatn a znmky budou k dostn na kadm internetovm rohu.https://t.co/49CJUmiYvo
— Tom Havryluk (@havryt) January 17, 2020
Někteří podnikatelé v oblasti vývoje e-shopů se rozhodli jít ještě dále. Tomáš Vondráček ze společnosti Actum Digital dokonce vyzval v pátek kolegy z oboru ke spolupráci a navrhuje, aby celý systém e-shopu na dálniční známky zdarma naprogramovali, spustili a nabídli státu. "Chceme dokázat, jak absurdní je zadat zakázku za 401 milionů, když to pár schopných lidí dokáže udělat za víkend," popsal na sociální síti LinkedIn. "Už nikdy se k našim společným penězům nikdo nesmí chovat tak, jak nyní předvádí stát," doplnil rozhořčeně.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) kritikům oponuje, že zakázku prodražil nutný režim utajení. Po poradě s Andrejem Babišem ale ještě zkusí se SFDI najít cesty, které by mohly vést ke snížení předpokládaných nákladů.
S panem premirem jsme eili veejnou zakzku na informan systm elektronick dlnin znmky. SFDI dostalo zadn systm co nejvce otevt, vyjmout z nj ty sti, kter nemus bt utajen, a tmto zpsobem usilovat o jeho dal zlevnn.
— Vladimr Kremlk (@KremlikVladimir) January 17, 2020