Už pozítří začíná stavební sezóna na páteřní tepně České republiky - dálnici D1. Ta mezi Prahou a Brnem prochází rozsáhlou rekonstrukcí a právě na letošní rok slibují silničáři nejvíc uzavírek a omezení. Pracovat se má na rekordních sedmi úsecích a celkem na více než 70 kilometrech. Řidiči se musejí obrnit trpělivostí.
Dálnice D1 se probouzí ze zimního spánku. A šoféři očekávají pekelnou jízdu. "Letošní stavební sezóna bude ta nejtěžší z celé modernizace. Budeme pracovat na celkem sedmi úsecích," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
U v sobotu začnou omezení na 21. kilometru u Mirošovic. Následovat bude příští víkend Humpolec, kde se chystá bourání dvou nadjezdů. 6. března přibude úsek u Velkého Meziříčí a další budou postupně následovat.
Na přelomu května a června už by mělo být rozkopáno všech 71 letošních kilometrů. Cestu z Prahy do Brna by to mělo zpomalit o zhruba dvacet minut. To je ovšem hodně optimistický odhad. Řada lidí ví o noci strávené na dálnici své.
Silničáři chtějí problémům předcházet, jak jen to půjde - informační tabule, mobilní aplikace, asistenční nonstop linka, měření rychlosti v zúžených úsecích. A pod bedlivým dozorem mají být i stavební firmy.
Nejvíce komplikací se dá očekávat na začátku a konci víkendů. Otázka je také to, co přinese léto. Řidiči už jsou z neustálých zúžení a přítomnosti stavebních čet unavení. "Já jsem cizinec, jsem tu přes 26 let. A za tu dobu, co jsem tady v Český republice, tak se D1 pořád opravuje," postěžoval si jeden z řidičů.
Silničáři ale slibují nový povrch, ze kterého se nestane po pár letech tankodrom. Životnost má mít až třicet let. Modernizace D1 začala v roce 2013 a stát má kolem dvaceti miliard. Hotovo má být do podzimu 2021.