Jak odhalovat a léčit skrytá poranění krční páteře, k nimž dochází při dopravních nehodách? Podívejte se, co může takzvaný opěrkový syndrom nebo také opěrkové trauma způsobit.
Podle dlouhodobých statistik je nemalá část dopravních nehod spojena s poraněním krční páteře. Nejčastěji jde o takzvaný opěrkový syndrom, který vzniká prudkým pohybem, kdy hlava ve velmi krátkém okamžiku vykoná nepřirozeně velký předklon a následně záklon.
Přitom ve velkém počtu případů v období krátce po nehodě nemá postižený účastník skoro žádné obtíže, klinický nález bývá zcela normální.
”V případě, že poranění nebudou včas diagnostikována a léčena, mohou se po několika měsících objevit příznaky, které bývají velmi pestré - bolesti hlavy, dvojité vidění, závratě, nitroušní šelesty, poruchy spánku, mravenčení v končetinách, poruchy hybnosti,“ uvádí otorhinolaryngolog a přední odborník na problematiku opěrkového traumatu Aleš Hahn.
Následky opěrkového syndromu lze zmírnit rehabilitací, ale podle lékařů je nelze vyléčit zcela.
Podle Evropské komise utrpí opěrkové trauma každoročně v rámci EU až 800.000 osob. Z nich zhruba 5 procent má dlouhodobé potíže, což s sebou nese nemalé socioekonomické náklady ve výši 10 miliard eur (z celkových cca 180 miliard celkových nákladů nehodovosti). Švédští odborníci dokonce udávají, že opěrkové trauma stojí za 70 procenty všech případů invalidity v důsledku zranění při nehodách.
Zatímco v řadě západních zemí EU je k problematice opěrkového traumatu přistupováno komplexně, v ČR se doposud jedná o ”bílé místo“. Pomoci má nový projekt Platformy VIZE 0 financovaný z Fondu zábrany škod, který má během letošního a příštího roku na problematiku opěrkového syndromu upozornit. "Dojde mimo jiné ke zpracování metodiky provádění příslušné diagnostiky, terapie a rehabilitace. Definuje národní síť referenčních pracovišť, na která by se účastníci nehod mohli obrátit. Rovněž tak důkladně seznámí širokou i odbornou veřejnost s účinnými preventivními opatřeními,“ popisuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.