Jak rychle ztratí nový vůz svoji původní cenu? Zajímavé srovnání nabízí analýza britského portálu What Car?, který radí spotřebitelům při výběru vozu. Magazín porovnal ceny aut, která jsou aktuálně na trhu a sestavil žebříček deseti modelů, jejichž cena za poslední tři roky nejvíc klesla.
Při výběru nového auta často hodnotíme jeho cenu, komfort, spotřebu či provozní náklady. Přemítáme, jestli se nám auto vyplatí. Důležitým kritériem při výběru správného modelu může být i to, jak rychle ztratí svoji původní cenu a jak výhodně, či nevýhodně ho budeme moci po letech případně zase prodat.
Magazín What Car? porovnal současné modely a jejich ceny v době, kdy byly nové s průměrnou cenou po třech letech provozu nebo po ujetí 36.000 kilometrů. Údaje vycházejí z britského trhu, ale i pro české motoristy můžou přinést zajímavé srovnání. Tohle je 10 vozů, které za poslední tři roky ztratily ze své původní hodnoty nejvíce:
10. Citroën C3
Funky autíčko vypadá extravagantně a určitě zaujme řadu hlavně mladých řidičů. Ale pozor, cena turbodieselu 1.5 Blue HDi 100 ve výbavě Feel může klesnout během tří let provozu nebo 36.000 ujetých kilometrů o víc než 72 %
Hodnota ojetého vozu proti pořizovací ceně nového auta: 27,4 %
9. Fiat Panda
Současná verze Pandy je na trhu už velmi dlouho. Malinký hatchback rozhodně neoslňuje prostorem, ale ani v testech bezpečnosti. Na druhou stranu jako malé auto do města se dá pořídit za slušnou cenu. Jenomže ta pak dál rychle padá. U modelu s motorem 1.2 podle What Car? padla původní cena za tři roky v průměru o 72,7 %
Hodnota ojetého vozu proti pořizovací ceně nového auta: 27,3 %
8. Mercedes-Benz třídy S, kabriolet
Model S560 Grand Edition samozřejmě nabízí hodně přepychové svezení, a to hlavně v létě. Je to výkonné, komfortní a nepřehlédnutelné auto s velmi slušnými jízdními vlastnostmi. Jenže pořizovací cena za luxusní kabrio je extrémní (u nás začíná na 4 milionech korun) a už v prvních letech provozu rychle padá.
Hodnota ojetého vozu proti pořizovací ceně nového auta: 27,3 %
7. Mercedes-Benz E 53 AMG
Další mercedes, který by si přál leckdo. Kombinace luxusu s třílitrovým šestiválcem v hybridním provedení posíleným ještě elektrikou má určitě něco do sebe. Na druhou stranu, kdo chce pořádný výkon, sáhne radši po brutálnější (a dražší) variantě E63 AMG. I proto nejspíš cena sportovně laděného sedanu E 53 AMG ve čtyřdveřové verzi (a výbavě Premium Plus) klesá rychleji. Na druhou stranu - kdo má na takové auto (základní cena nového vozu přesahuje dva miliony korun), nejspíš nějaké to procento ztráty řešit nemusí.
Hodnota ojetého vozu proti pořizovací ceně nového auta: 26,6 %
6. Citroën C1
Jako poměrně levné malé auto do města C1 nezklame, je svižné a zábavné. Horší už je to s prodejem ojetiny. U třídveřové verze s benzínovým motorem 1.0 VTi a výbavou Feel podle britského srovnání klesla cena během tří let o skoro 74 %
Hodnota ojetého vozu proti pořizovací ceně nového auta: 26,3 %
5. Fiat 500C
Další malinké autíčko, které má svůj specifický styl a mnoho obdivovatelů, ale bude těžké ho po pár letech provozu výhodně prodat. U nové litrové mild-hybridní verze s výbavou Pop může jít cena po třech letech dolu až o 74 %
Hodnota ojetého vozu proti pořizovací ceně nového auta: 26 %
4. Peugeot 108
Blízký příbuzný C1 od Citroënu má i podobné silné a slabší stránky a také podobné výsledky na trhu - třídveřová litrová verze s výbavou Allure může při dalším prodeji ztratit až tři čtvrtiny původní ceny nového vozu.
Hodnota ojetého vozu proti pořizovací ceně nového auta: 25,1 %
3. Maserati Quattroporte
Quattroporte si jeho majitelé kupují z úplně jiných důvodů, než je zůstatková cena. Takže nejspíš zůstanou v klidu, i když jejich italský miláček (ve verzi s levnějším šestiválcovým turbodieselem) odepíše po třech letech přes 76 % původní ceny.
Hodnota ojetého vozu proti pořizovací ceně nového auta: 23,6 %
2. Fiat Tipo
Tipo, které ve variantě hatchbacku konkuruje například Fordu Focus, VW Golf nebo Opelu Astra, má velkorysou standardní výbavu a přijatelnou cenovku. S pohonnou jednotkou už to ale není žádná hitparáda. I proto zřejmě vůz rychleji ztrácí svou původní cenu - turbodiesel 1.6 MultiJet se střední výbavou Mirror podle What Car? může odepsat během tří let provozu přes 77 % své hodnoty.
Hodnota ojetého vozu proti pořizovací ceně nového auta: 22,7 %
1. Peugeot 308
Peugeot 308 má bezesporu své silné stránky: úsporné motory, elegantní interiér a spoustu místa v zavazadlovém prostoru. Bohužel hatchback sklidil kritiku za ovládaní a jízdní vlastnosti a také za stísněný prostor na zadních sedadlech. Podle dat britského magazínu What Car? tak verze s turbodieselem 1.5 Blue HDi ve výbavě Active zaznamenala během tří let provozu vůbec největší pokles původní hodnoty ze všech porovnávaných modelů, které jsou v současné době v prodeji.
Hodnota ojetého vozu proti pořizovací ceně nového auta: 21,9 %
Nutno dodat, že při porovnání českých cen to není s Peugeotem 308 tak hrozné. Na trhu ojetin si drží i po třech letech zhruba 40 % své původní ceny. Obecně se u nás diesely stále prodávají mnohem lépe, než v Británii.